Page 36 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 36
В същото време все по-осезателни стават и процесите на диференциация на дидактическите
от психологическите тестове и тяхната по-тясна специализация. Поставят се основите за изг-
раждане на нормативно-правните и административните регулации на прилагането на норматив-
ните (стандартизираните) тестове в националните образователни системи на редица европейски
страни, САЩ, Канада и др. и се разработват редица национални и международни стандарти за
педагогическите и психологическите изследвания [291, 295, 297, 299, 302, 306, 347].
2.2.2. Съвременни теории от края на XX и начaлото на XXI век.
Национални и международни системи за администриране на тестовете
Годините след Втората световна война се характеризират с все по-широката употреба на
стандартизираните (нормативните) тестове в образованието, психологията, бизнеса и индуст-
рията (маркетинговите и др. проучвания), гражданското общество (социологията) и военното
дело, с появата на редица нови теории (теориите за критериално-ориентираните тестове, теория
на положителния отговор, компютърно-адаптивните тестове и др.).
В значителна степен се разширява ползваният математико-статистически апарат, като за
решаване на различни проблеми се използват факторният анализ, някои нови параметрични
методи, кластерният анализ и др.
Сред многото научни разработки от този период са чикагските тестове за умствени способ-
ности, публикувани от Louice и Thelma Thurstone през 1940–1947 г. Близо 40 години след първите
трудове на Ch. Spearman и формулирането на неговата теория за главния фактор, за двукомпонен-
тния и за многокомпонентните модели въз основа на факторния анализ двамата автори отново
използват този метод. Разработените от тях тестове и установяването на факторната структура на
умствените способности намират пряко приложение и в педагогическата практика [17].
През 1947 г. е създаден Национален център за създаване на тестовете в САЩ (Educatio-
nal Testing Service) под ръководството на J. Conant. В него се разработват и първите версии
на едни от най-популярните днес стандартизирани тестове като: TOEFL – Test of English as
a Foreign Language, TOEIC – Test of English for International Communication, GRE – Graduate
Record Examination, GST – General and Subject Tests и др. През същата година във Федерална
република Германия (ФРГ) E. Lindquist създава първата работна група за разработване на
тестове, която продължава дейността си и след създаването на Института за международни
педагогически изследвания във Франкфурт на Майн. Първите тестове, изработени в този ин-
ститут, се отнасят до установяването на училищната зрялост и до интелигентността. Впос-
ледствие са публикувани и трудовете на световноизвестните учени в областта на теорията
на тестовете като G. Linert, K. Ingekamp, K. Heller, M. Herbig, K. Klauer, R. Jeger и др. Във
Великобритания започва подготовката по въвеждането на стандартизираните дидактически
тестове в практиката.
Времето в средата на XX век се характеризира с редица нововъведения и реформи в струк-
турата, съдържанието и организацията на образованието в редица западно- и източноевро-
пейски страни (вкл. и в България), в бившия СССР и в САЩ. Мощен стимул за усъвършенст-
ване на учебния процес от този период са моделите за линейното, разклоненото адаптивно
обучение на американците W. Skiner и R. Crowder и на англичанина G. Pask, които впоследст-
вие намират своето продължение в новите информационни технологии от края на века.
Във Великобритания през 1951 г. е въведена системата Общ сертификат за завършено
образование (General Certificate of Education – GSE), която замества съществуващите от 1947
г. системи, предназначени за удостоверяване на завършеното образование в средните и във
висшите училища (School Sertificat – SC Higher School Certificat – HSC) на Англия, Уелс,
34