Page 36 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 36

В същото време все по-осезателни стават и процесите на диференциация на дидактическите
            от психологическите тестове и тяхната по-тясна специализация. Поставят се основите за изг-
            раждане на нормативно-правните и административните регулации на прилагането на норматив-
            ните (стандартизираните) тестове в националните образователни системи на редица европейски
            страни, САЩ, Канада и др. и се разработват редица национални и международни стандарти за
            педагогическите и психологическите изследвания [291, 295, 297, 299, 302, 306, 347].

                       2.2.2. Съвременни теории от края на XX и начaлото на XXI век.
                   Национални и международни системи за администриране на тестовете

                 Годините след Втората световна война се характеризират с все по-широката употреба на
            стандартизираните (нормативните) тестове в образованието, психологията, бизнеса и индуст-
            рията (маркетинговите и др. проучвания), гражданското общество (социологията) и военното
            дело, с появата на редица нови теории (теориите за критериално-ориентираните тестове, теория
            на положителния отговор, компютърно-адаптивните тестове и др.).
                 В значителна степен се разширява ползваният математико-статистически апарат, като за
            решаване на различни проблеми се използват факторният анализ, някои нови параметрични
            методи, кластерният анализ и др.
                 Сред многото научни разработки от този период са чикагските тестове за умствени способ-
            ности, публикувани от Louice и Thelma Thurstone през 1940–1947 г. Близо 40 години след първите
            трудове на Ch. Spearman и формулирането на неговата теория за главния фактор, за двукомпонен-
            тния и за многокомпонентните модели въз основа на факторния анализ двамата автори отново
            използват този метод. Разработените от тях тестове и установяването на факторната структура на
            умствените способности намират пряко приложение и в педагогическата практика [17].
                 През 1947 г. е създаден Национален център за създаване на тестовете в САЩ (Educatio-
            nal Testing Service) под ръководството на J. Conant. В него се разработват и първите версии
            на едни от най-популярните днес стандартизирани тестове като: TOEFL – Test of English as
            a Foreign Language, TOEIC – Test of English for International Communication, GRE – Graduate
            Record Examination, GST – General and Subject Tests и др. През същата година във Федерална
            република Германия (ФРГ) E. Lindquist създава първата работна група за разработване на
            тестове, която продължава дейността си и след създаването на Института за международни
            педагогически изследвания във Франкфурт на Майн. Първите тестове, изработени в този ин-
            ститут, се отнасят до установяването на училищната зрялост и до интелигентността. Впос-
            ледствие са публикувани и трудовете на световноизвестните учени в областта на теорията
            на тестовете като G. Linert, K. Ingekamp, K. Heller, M. Herbig, K. Klauer, R. Jeger и др. Във
            Великобритания започва подготовката по въвеждането на стандартизираните дидактически
            тестове в практиката.
                 Времето в средата на XX век се характеризира с редица нововъведения и реформи в струк-
            турата,  съдържанието  и организацията  на  образованието  в  редица западно-  и  източноевро-
            пейски страни (вкл. и в България), в бившия СССР и в САЩ. Мощен стимул за усъвършенст-
            ване  на  учебния  процес  от  този  период  са моделите за линейното, разклоненото адаптивно
            обучение на американците W. Skiner и R. Crowder и на англичанина G. Pask, които впоследст-
            вие намират своето продължение в новите информационни технологии от края на века.
                 Във Великобритания през 1951 г. е въведена системата Общ сертификат за завършено
            образование (General Certificate of Education – GSE), която замества съществуващите от 1947
            г. системи, предназначени за удостоверяване на завършеното образование в средните и във
            висшите училища (School Sertificat – SC Higher School Certificat – HSC) на Англия, Уелс,


                                                           34
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41