Page 49 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 49

През 80-те години на XX век към създаването на дидактически тестове се насочват някои спе-
            циалисти от ЦИУУ при СУ „Св. Кл. Охридски“, а в края на 90-те години с подобна дейност се
            заема и НИЛ по педагогическа диагностика към СУ „Св. Кл. Охридски“, която под ръковод-
            ството  на  Г.  Бижков  започва да провежда с помощта на тестове оценъчно-диагностични изс-
            ледвания на новото учебно съдържание в I–VIII клас.
                 Разработването и първоначалното внедряване на учебните тестове в практиката на спорт-
            ните педагози у нас започва в края на 70-те години на XX век. Първите епизодични научни
            публикации, отнасящи се до прилагането на тестовете за контрол върху учебните постижения
            в областта на висшето спортнопедагогическо образование, датират от началото на 80-те го-

            дини. Те са свързани с подготовката на студентите от ВИФ „Г. Димитров“ и с необходимостта
            от внедряване на тестовата форма за оценка и самооценка на знанията, уменията и навиците
            с оглед повишаване на ефективността на обучението на спортнопедагогическите кадри. В това
            отношение са и нашите първи „пионерски“ стъпки       23  от този период [8, 9, 20, 31, 38].
                 През 1982 г., по време на институтската научна конференция, О. Тишинов и П. Кутинчева
            изнасят своя опит от използването на учебни тестове за контрол на теоретичната подготовка на
            студентите, специализиращи плуване, а 7 години по-късно се появява и публикацията на Л. Ди-
            митров и А. Гигов за първата компютърна система за обучение и контрол на знанията на млади
            футболисти по състезателния правилник. Първоначалните изследвания, проведени с младите
            футболисти, впоследствие се разширяват по обхват и компютърната система се прилага за кон-
            трол на знанията върху спортния правилник на студентите от специалността „Футбол“ и от Тре-
            ньорската школа по футбол. Данните от проведените изследвания са включени в успешно защи-
            тената дипломна работа на А. Гигов с научен ръководител доц. Л. Димитров, след което са пуб-
            ликувани в сп. „Въпроси на физическата култура“ [128, 61].
                 С оглед преодоляване на негативните тенденции в сферата на образованието и науката
            през 2000 г. в България започна мащабна реформа, засягаща както ценностната ориентация на
            образователната ни система, така и цялостната ѝ структурно-функционална, организационно-
            управленска и нормативна база. В българската образователна система бяха възприети основ-
            ните цели на образованието, формулирани и публикувани след заключенията на Европейския
            съвет (ЕС), приети в Лисабон през 2000 г., и на Копенхагенската декларация. Страната се
            включи активно при подготовката на Маастрихтското комюнике, чиято цел бе да определи

            новите приоритети и стратегии за европейско сътрудничество в изпълнение на целите от Ли-
            сабон в областта на професионалното образование и ученето за цял живот (УЦЖ).
                 През периода 1990–2005 г. в България са изменени, допълнени и/или разработени редица
            нови нормативни документи (законови и подзаконови актове), които поставят нормативната
            основа и рамка за реализиране на основната стратегическа цел в образованието на Европейс-
            кия съюз за 2010 г. – „създаване на най-конкурентоспособната в света динамична основа на
                                                                                                      24
            знания и икономика с повече и по-добри работни места, с по-висока социална кохезия“  (вж.
            в ползвана литература т. 2 – нормативни документи [283–286]).
                 Ефектът от прилагането на новата правнонормативна рамка от тези години е предмет на
            изследване и е отразен в трудовете на редица наши учени като Цв. Желязков [76, 77, 78], Кр.
            Рачев [120, 122, ], Й. Калайков [83], П. Банков [7], Д. Давидов [54], Цв. Цветков и Б. Цолов
            [134, 135], В. Гергинов [34] и др.

            23  От 1980 г. до момента по същата проблематика са издадени около 20 наши публикации.
            24  Кохезия – съгласуваност, единство, взаимна зависимост.


                                                           47
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54