Page 214 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 214

Фигура 35. Евристично моделиране на паралелни тестове


                 Когато тестовият контрол се използва в качеството му на научен инструментариум за из-
            мерване и оценяване на компетенциите на съдиите или студентите и въз основа на него лицата
            получават професионални сертификати в даден спорт, цикълът на тестиране се повтаря единст-
            вено за тези от тях, които остават в категорията „Не успял“, а за следващата категория се допус-
            кат само лицата от втората категория. Тази обща логика заложихме и в разработената от нас
            учебна платформа за обучение, самообучение и самооценяване чрез критериални тестове на
            знанията, свързани с „Етикета и правилника по голф“ (вж. гл. VIII.5.2 и 5.3).
                 Описаните по-горе в монографията методики за създаване на банки от въпроси и послед-
            ващо генериране на тестове чрез рандомизиран избор на въпросите в отделните им паралелни
            варианти за оценка на знанията по „Статистически методи в спорта“, позволиха да се: проучат
            измерителните характеристики на всеки един въпрос (Item) към даден раздел от учебния мате-
            риал; да се отчетат измерителните характеристики на възможните му закрити отговори; да се
            установят измерителните характеристики на всеки един тестов вариантите като едно цяло; да се
            коригират допуснатите при оформлението им стилови и други неточности и/ или грешки и да се
            актуализира и архивира общата банка от въпроси към целия преподаван учебен материал по
            този предмет.
                 Проучванията,  експериментирането,  количественото  установяване  на  измерителните  ха-
            рактеристики на тестовете и въпросите за контрол и оценка на знанията по този предмет и тях-
            ното актуализиране и архивиране като база данни на електронен носител обхваща до учебната
            2011/12 г. един период от 15 години. Създадената обща банка от въпроси и варианти на отгово-
            рите към тях (стилово изчистени и обогатени с подходящото графично онагледяване) и с точни
            измерителни характеристики обхващаше общо 900 броя въпроса. Наличието на такава банка от
            въпроси измени самия начин на осъществяване на контрола и оценяването на знанията. От една
            страна, стана възможно да се вземат ефективни управленски решения по отношение на техни-
            ческите и/или практическите проблеми, свързани с администрирането на хартиените тестове
            (вж. гл. II. 2.9.) и да се удовлетворяват основните изисквания за всяко едно научно измерване
            (обективност, надеждност, валидност и адекватност) на използвания инструментариум
            (вж. гл.VI.6.1.3).
                 В случая под инструментариум се визират (разбират): използваният, по целесъобразност,
            математико-статистически апарат; софтуерното обезпечаване за установяване на измерителните


                                                           212
   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219