Page 218 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 218
обучение, самообучение и оценка на знанията по статистика авторският колектив проведе
отделно анкетно уеб-базирано проучване.
Статистическата обработка на данните включваше едномерен и двумерен честотен анализ,
корелационен анализ с коефициентите на Spearman и Gamma и проверка на хипотези с 2-кри-
терия на Kruskal-Wallis. Данните са обработени с програмния продукт IBM SPSS Statistics 19.
Обработката и анализите на данните от проведената анкета позволиха да се обобщи, че съдър-
жанието и конфигурирането чрез рандомизация на въпросите в отделните тестови варианти съз-
дават предпоставки за равнопоставеност и прозрачност на оценяването, а организацията и
технологията за провеждане на изпита дават възможност за чувствително съкращаване на вре-
мето за изпълнението на всички процеси на проверка на знанията и оформянето на крайните
оценки и представляват надеждна основа за окончателното оформяне на използваните скали за
оценка на знанията на изпитваните студенти. Всички получени резултати от този научен проект
бяха своевременно докладвани и публикувани [339].
В заключение на тази част от монографията можем да обобщим, че от гледна точка на
самия процес на обучение и контрол на знанията разгледаните от нас методики позволя-
ват да се осъществява цикъл на обучение и самообучение, който се реализира в пряка зависи-
мост от конкретните цели, формите на обучение (присъствено или дистанционно), вида на
контрола (междинно или крайно оценяване), постигнатия резултат в дадения цикъл от обучени-
ето, приложението им в условията на новото, уеб-базирано виртуално образователно простран-
ство и последващите оптимизационни и управленски решения, съобразно актуалните предизви-
кателства на нашето съвремие.
216