Page 213 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 213

Независимо от получените добри измерителни характеристики на последния евристичен
            модел на тест с въведени тегла за всеки един въпрос, определени на базата на експертни оценки,
            смятаме подобна практика за нецелесъобразна понастоящем. Основните аргументи в тази по-
            сока са:
                 - доказано ниските стойности  на корелацията между експертните оценки за трудността
                    на въпросите и тяхната трудност, установена при тестиране на репрезентативни за це-
                    левата генерална съвкупност извадки (Е. Герганов, 2011);
                 - постигането на висока степен на съгласуваност между оценките на различните експерти
                    е трудно постижима цел;
                 - теорията на положителния отговор дава възможност да се оценят прецизно измерител-
                    ните характеристики на всеки един тест, независимо от това дали той съставен от една
                    или няколко отделни скали, както и характеристиките на всяка негова скала, на всяка
                    една задача вътре в самата скала и на всеки един възможен избираем отговор на съответ-
                    ната задача (вж. гл. V.5.1).
                 Ето защо по-нататъшната оптимизация на теста би могла да се потърси по посока на нама-
            ляване на времето за провеждането му, тъй като процентът на студентите, посочили, че времето
            за попълването на теста е достатъчно, е много висок.
                 По наши данни процентът на приключилите попълването на теста средно с около 20 мин.
            преди определеното време (60 мин.) също е висок – Р = 29%.
                 Съвпадението на двата процента е косвена индикация за възможността времето на теста
            да се съкрати. Това би могло да се направи в рамките на 10 до 15 мин., но тъй като при дидак-
            тическите тестове едно от основните изисквания е те да не са скоростни, смятаме подобно
            решение за несполучливо и неоправдано.
                 Данните от апробацията на  този, евристично моделиран за семестриален изпит тест по
            „Статистически методи в спорта“ показаха, че предложената методика действа ефективно. Това
            ни дава достатъчно солидни основания да твърдим, че тя позволява евристично моделиране
            и генериране  на  практически  неограничен брой тестове с добри измерителни качества и
            характеристики, съобразени както с целите на тестирането, така и с нивото на учебните пости-
            жения. При това от гледна точка на научноизследователския процес, свързан с банката от въп-
            роси, методиката позволява да се актуализират и архивират характеристиките и „поведението“
            на всеки един въпрос от банката с постъпващата актуална информация от тестиранията.
                 От гледна точка на самия процес на обучение методиката позволява да се осъществява ци-
            къл на обучение и самообучение, който се реализира в пряка зависимост от постигнатия конк-
            ретен резултат. По този начин „успелите“ тестирани лица преминават към обучение или усъ-
            вършенстване,  като  в  края  на  следващия цикъл им се дава по-труден тест или тест от друг
            раздел, а тези, които не са успели – се връщат към усвояване на необходимия нормативен и/или
            експертно заложен минимум от знания (Фигура 35).




















                                                           211
   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218