Page 209 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 209
Тъй като методиката и технологията за генериране на моделирани тестове от банки с въп-
роси са една нова територия, в която у нас и по-специално в сферата на спортнопедагогичес-
кото образование липсват научно-приложни разработки, ще се спрем на един от многото
възможни подходи за генериране на евристично моделирани тестове.
7.6.2. Методика III. Евристично моделиране на тестовете
Генерирането на моделирани тестове от банка с въпроси наложи в описаните вече методики
за образуване на тестове да се въведат следните нови моменти:
- предварително определяне на целевата функция на теста (входящ, текущ, финален и др.);
- трудността, дискриминацията и корелацията с общия бал на всеки въпрос бе оценявана
от експерти, като се вземаха предвид изчислените им индекси от предишните експери-
менти (т.е. използвахме обобщените таблици на цялата тестова банка);
- при уточняването на дължината на теста отчетохме времето за провеждането му (60 min)
и вътрешното пропорционално разпределение на учебния материал, образувано на база 60;
44
- въвеждане на тегла за всеки въпрос от 3-степенна скала на експертен принцип ;
- положението на верните отговори във всяка задача бе определяно на случаен принцип
с оглед гарантирането на условия за равномерно разпределение на положението им.
Новите моменти в методиката ни за генериране на моделирани тестове измениха
алгоритъма за изпълнението ѝ по следния начин:
1. Определя се целевата функция на теста.
2. Определя се общият брой въпроси от всеки раздел. В конкретния случай – на база
общо за целия тест от 50 въпроса.
3. Изтеглят се номерата на въпросите на случаен (лотариен) принцип с безвъзвратен подбор.
4. Прави се преглед на измерителните характеристики на изтегления въпрос в обобще-
ните таблици на банката от въпроси с избираеми отговори. Задачата се включва в теста
единствено когато и четирите ѝ измерителни характеристики са добри. Ако не са, тя се
замества с друга от същия раздел с добри характеристики.
5. Определя се мястото на верния отговор, също на случаен принцип, чрез хвърляне на зар.
6. Оформя се ключът за верните отговори, в които всеки въпрос има собствено тегло,
определено на експертен принцип.
7. Оформят се двете бланки (тест и формуляр за попълване).
8. Подготвя се инструкцията към теста.
9. Подготвят се еквивалентни варианти на теста чрез техническа промяна на мястото на
въпросите в него и мястото на верните отговори между предложените грешни отговори.
10. Провежда се тестиране на студентите и данните от теста се подлагат на обработка с
ТЕСТАН 6.5, като се архивират.
11. Внасят се необходимите корекции преди следващото тестиране и се подготвя
новата му ревизирана версия.
12. Прави се тест-спецификация и тестът е готов за следващия цикъл и/или за създаването
на негови еквивалентни варианти.
44 Под „тегла“ на въпросите в случая се разбира въвеждането на коефициент за оценката на всеки верен
отговор. Коефициентът се определя чрез експертна оценка и варира от 1 до 3 точки.
207