Page 209 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 209

Тъй като методиката и технологията за генериране на моделирани тестове от банки с въп-
            роси са една нова територия, в която у нас и по-специално в сферата на спортнопедагогичес-
            кото  образование  липсват  научно-приложни  разработки,  ще се спрем на един от многото
            възможни подходи за генериране на евристично моделирани тестове.

                           7.6.2. Методика III. Евристично моделиране на тестовете

                 Генерирането на моделирани тестове от банка с въпроси наложи в описаните вече методики
            за образуване на тестове да се въведат следните нови моменти:
                 - предварително определяне на целевата функция на теста (входящ, текущ, финален и др.);
                 - трудността, дискриминацията и корелацията с общия бал на всеки въпрос бе оценявана
                  от експерти, като се вземаха предвид изчислените им индекси от предишните експери-
                  менти (т.е. използвахме обобщените таблици на цялата тестова банка);
                 - при уточняването на дължината на теста отчетохме времето за провеждането му (60 min)
                  и вътрешното пропорционално разпределение на учебния материал, образувано на база 60;
                                                                                                     44
                 - въвеждане на тегла за  всеки въпрос от 3-степенна скала на експертен принцип ;
                 - положението на верните отговори във всяка задача бе определяно  на случаен принцип
                  с оглед гарантирането на условия за равномерно разпределение на положението им.
                 Новите  моменти  в  методиката  ни  за  генериране  на  моделирани  тестове измениха
            алгоритъма за изпълнението ѝ по следния начин:
                  1. Определя се целевата функция на теста.
                  2. Определя  се  общият  брой  въпроси  от  всеки  раздел.  В  конкретния  случай – на база
                     общо за целия тест от 50 въпроса.
                  3. Изтеглят се номерата на въпросите на случаен (лотариен) принцип с безвъзвратен подбор.
                  4. Прави се  преглед  на измерителните  характеристики на  изтегления въпрос в обобще-
                     ните таблици на банката от въпроси с избираеми отговори. Задачата се включва в теста
                     единствено когато и четирите ѝ измерителни характеристики са добри. Ако не са, тя се
                     замества с друга от същия раздел с добри характеристики.
                  5. Определя се мястото на верния отговор, също на случаен принцип, чрез хвърляне на зар.
                  6. Оформя се ключът за верните отговори, в които всеки въпрос има собствено тегло,
                     определено на експертен принцип.
                  7. Оформят се двете бланки (тест и формуляр за попълване).
                  8. Подготвя се инструкцията към теста.
                  9. Подготвят се еквивалентни варианти на теста чрез техническа промяна на мястото на
                     въпросите в него и мястото на верните отговори между предложените грешни отговори.
                  10. Провежда се тестиране на студентите и данните от теста се подлагат на обработка с
                     ТЕСТАН 6.5, като се архивират.
                  11. Внасят  се  необходимите  корекции  преди  следващото  тестиране  и  се подготвя
                     новата му ревизирана версия.
                  12. Прави се тест-спецификация и тестът е готов за следващия цикъл и/или за създаването
                     на негови еквивалентни варианти.







            44  Под „тегла“ на въпросите в случая се разбира въвеждането на коефициент за оценката на всеки верен
              отговор. Коефициентът се определя чрез експертна оценка и варира от 1 до 3 точки.


                                                           207
   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214