Page 207 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 207
основните постулати в теорията и методиката за създаване на дидактически тестове – по-голям
брой на възможните отговори в една задача.
Емпиричното разпределение на верните отговори в теста има отношение към индексите за ко-
рекция на трудността и се отразява косвено върху надеждността на всеки тест.
Както вече бе споменато, при анализите на отделни типични случаи на тестови въпроси броят
на отговорите и тяхното емпирично разпределение се вземат предвид при изчисляването на два ин-
декса, включени в допълнителните анализи на всеки тестови въпрос. Това са корекциите за шанс и
корекцията на трудността на Horst.
Освен това броят на избираемите отговори и тяхното разпределение се отразява и върху индек-
сите за надеждността на теста, изчислени чрез едноименните формули на Rulon–Guttman.
По тази причина при оптимизирането на тестовете, освен тяхната формулировка и функцията
на избираемите отговори, техническото оформление на теста, неговата дължина (общ брой въп-
роси) и времето за провеждането му, е необходимо да се осигурява и равномерно разпределение на
верните отговори.
За измерителните характеристики на тестовете от значение е и разпределението на трудно-
стта на въпросите в един тест.
На Фигура 33 е представено разпределението на трудността в първия тест за текущо оценяване,
а на Фигура 34 – на втория тест.
Фигура 33. Разпределение на трудността в първия тест за текущо оценяване
От Фигура 33 се вижда, че най-голям брой въпроси в теста са групирани около трудност от
порядъка на 60 до 20%. От класическата теория на тестовете е известно, че както много труд-
ните, така и много лесните въпроси в един тест снижават неговата надеждност. От тази гледна
точка този диапазон е една много добра характеристика за втория тест, тъй като той се оценява
като оптимален, т.е. нито прекалено труден, нито прекалено лесен.
При второто текущо оценяване разпределението на трудността на въпросите е значително
по-различно от това на първия тест (Фигура 34).
Фигура 34. Разпределение на трудността във втория тест за текущо оценяване
205