Page 204 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 204

спорта“ са се явили 91 от тях, на втория – 59, а на третия – 56. Това означава, че отпадналите
            от текущо оценяване при първия тест са 35.2% от всички явили се, а при втория тест – 5.1%.
                 Анализът на двата варианта за първото текущо оценяване, обработени с ТЕСТАН 6.5,
            показа, че средните им балове са съответно –  X 1.1 = 33.96 т. и  X 1.2 = 32.8 т. При второто
            тестиране те са съответно  X 1.2  = 33.7 т. и  X 2.2 = 34.6 т. И в четирите случая разпределението
            на баловете е доказано асиметрично и с понижен ексцес при гаранционна вероятност, по-
            висока от 95%. При тези условия, тъй като и в двете тестирания двете извадки са независими,
            доказателството на нулевата и алтернативната хипотеза бе извършено с помощта на крите-
            рия на Van der Varden. И в двата случая при гаранционна вероятност 95% за вярна бе приета
            нулевата хипотеза. Това ни позволи да обединим при обработката данните от еквивалентните
            варианти тестове и по този начин да установим върху по-голям брой случаи измерителните
            характеристики на цялата банка въпроси с избираеми отговори след тяхната ревизия (т.е.
            след внасянето на съответните смислови и технически корекции въз основа на анализите от
            предходните тестирания).
                 В Таблица 38 представяме парциалните характеристики на тестовете от текущото оценя-
            ване през 2004 г.

                     Таблица 38. Характеристики на тестовете от текущото оценяване през 2004 г.



















                 От сравнителния анализ на данните от трите текущи оценки се вижда, че средната дис-
            криминация на тестовете е много добра. Коефициентът на вариация отбелязва ясно изра-

            зена тенденция на намаляване. Това е напълно логичен резултат, тъй като при първото те-
            кущо оценяване се явяват голям брой студенти, част от които не са подготвени достатъчно
            добре и отпадат от тази форма на оценяване, т.е. извадката е най-разнородна при първия
            тест и най-хомогенна по отношение на учебните постижения в последния, трети тест.
                 Средната трудност на тестовете отбелязва тенденция на намаление, която обаче остава
            в напълно приемливи граници (от 42.6 до 62.1%). Като се има предвид, че тестовите въп-
            роси са представителна извадка от учебния материал и тестовете от първото текущо оце-
            няване са свързани с първите раздели на дисциплината „Статистически методи в спорта“,
            а от третото оценяване – от последните раздели, в които е налице постепенното усложня-
            ване на изучаваната материя. Средната дискриминация на тестовете е много висока, а на-
            деждността, макар и леко повишена при първия и втория тест, остава ниска, а най-ниска е
                                      43
            в третия тест (α = 0.670) .


            43  Тази констатация е поредното практическо потвърждение на един от основните постулати, разгледани в
              общотеоретичната част, за връзката между хомогенността на извадките и надеждността на тестовете.


                                                           202
   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209