Page 204 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 204
спорта“ са се явили 91 от тях, на втория – 59, а на третия – 56. Това означава, че отпадналите
от текущо оценяване при първия тест са 35.2% от всички явили се, а при втория тест – 5.1%.
Анализът на двата варианта за първото текущо оценяване, обработени с ТЕСТАН 6.5,
показа, че средните им балове са съответно – X 1.1 = 33.96 т. и X 1.2 = 32.8 т. При второто
тестиране те са съответно X 1.2 = 33.7 т. и X 2.2 = 34.6 т. И в четирите случая разпределението
на баловете е доказано асиметрично и с понижен ексцес при гаранционна вероятност, по-
висока от 95%. При тези условия, тъй като и в двете тестирания двете извадки са независими,
доказателството на нулевата и алтернативната хипотеза бе извършено с помощта на крите-
рия на Van der Varden. И в двата случая при гаранционна вероятност 95% за вярна бе приета
нулевата хипотеза. Това ни позволи да обединим при обработката данните от еквивалентните
варианти тестове и по този начин да установим върху по-голям брой случаи измерителните
характеристики на цялата банка въпроси с избираеми отговори след тяхната ревизия (т.е.
след внасянето на съответните смислови и технически корекции въз основа на анализите от
предходните тестирания).
В Таблица 38 представяме парциалните характеристики на тестовете от текущото оценя-
ване през 2004 г.
Таблица 38. Характеристики на тестовете от текущото оценяване през 2004 г.
От сравнителния анализ на данните от трите текущи оценки се вижда, че средната дис-
криминация на тестовете е много добра. Коефициентът на вариация отбелязва ясно изра-
зена тенденция на намаляване. Това е напълно логичен резултат, тъй като при първото те-
кущо оценяване се явяват голям брой студенти, част от които не са подготвени достатъчно
добре и отпадат от тази форма на оценяване, т.е. извадката е най-разнородна при първия
тест и най-хомогенна по отношение на учебните постижения в последния, трети тест.
Средната трудност на тестовете отбелязва тенденция на намаление, която обаче остава
в напълно приемливи граници (от 42.6 до 62.1%). Като се има предвид, че тестовите въп-
роси са представителна извадка от учебния материал и тестовете от първото текущо оце-
няване са свързани с първите раздели на дисциплината „Статистически методи в спорта“,
а от третото оценяване – от последните раздели, в които е налице постепенното усложня-
ване на изучаваната материя. Средната дискриминация на тестовете е много висока, а на-
деждността, макар и леко повишена при първия и втория тест, остава ниска, а най-ниска е
43
в третия тест (α = 0.670) .
43 Тази констатация е поредното практическо потвърждение на един от основните постулати, разгледани в
общотеоретичната част, за връзката между хомогенността на извадките и надеждността на тестовете.
202