Page 200 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 200

като много съществен за подготовката на кадрите. В конкретния случай това не е така. Въпро-
            сът не спада към последната категория и при една ревизия на теста той трябва да бъде заменен
            от друг, по-съществен въпрос с по-добри качества. Това ще повиши надеждността и иконо-
            мичността на теста.
                 Обобщеният сравнителен анализ на 4-те теста, генерирани чрез случаен избор на въпро-
            сите с избираем отговор от общата банка, ни позволи да установим:
                    измерителните характеристики на цялата банка от въпроси с избираем отговор;
                    средните измерителни качества на 4-те паралелни варианта тестове за семестриален
                      изпит;
                    наличието или липсата на еквивалентност на качествата на 4-те теста, т.е. доказателст-
                      вото на хипотезите за достоверността на разликите в трудността на тези тестове.
                 От обобщения сравнителен анализ на измерителните качества на паралелните тестове се
            вижда, че:
                    всички варианти имат много добра разграничителна способност
                    [средноаритметичната на  индексите на дискриминация  – (d  = 0.954)];
                    оптимална трудност [среден индекс на трудност (Т = 51%)];
                    достатъчно висока надеждност [α на Cronbach  е в диапазона от
                    0.954 до 0.984)].
                 За да установим дали е вярна нулевата (Н0 : μ - μ = 0) или алтернативната (Н : μ - μ ≠
                                                                                                          2
                                                                                                     1
                                                                    2
                                                                1
                                                                                                  1
            0) хипотеза относно разликите в средните балове, постигнати в четирите теста ( X  = 27.21 т.;
                                                                                                 1
                                                                        2
             X  = 25.58 т.;  X  = 25.52 т. и  X = 26.07 т.), използвахме χ – критерия на Van der Varden.
                             3
                                             4
               2
                 Изборът му се основава на факта, че при семестриалния изпит са изпълнени и трите усло-
            вия за коректното приложение на този критерий: 1. разпределението на баловете е различно от
            нормалното; 2. извадките са независими; 3. променливата величина не е качествена и спада към
            преходната към метричните скали – рангова скала. Подобно на резултатите от първите два ек-
            сперимента, проведени с различен брой тестове с открити отговори, и в този случай се оказа,
            че с гаранционна вероятност над 95% трябва да се приеме за вярна нулевата хипотеза. Това
            означава, че разликите между средните балове, постигнати в отделните варианти, не са статис-
            тически значими и следователно използваният случаен подбор на въпросите  в  тестовете  пос-
            тавя  при  еднакви  условия  всички  изпитани  студенти, тъй като те са еквивалентни по отно-
            шение на основното си измерително качество – трудност.
                 По-важното в конкретния случай е, че приложените анализи могат да послужат като при-
            мерен  модел  за  процедиране  на  всички  колеги  спортни  педагози, които трябва да установят
            еквивалентността на измерителните качества на използваните от тях паралелни тестови вари-
            анти, използвани за семестриален изпит в дадена учебна дисциплина или отделна нейна сфера.
                 Разпределенията на баловете в три от тестовете леко се отклоняват от нормалното разпре-
            деление, а в един от тях е доказано асиметрично и с понижен ексцес при α < 0.05. В този случай
            коректното оценяване на крайните резултати на тестираните лица трябва да се извършва със
            скали и методи, които не предполагат наличието на нормално разпределение на баловете.
                 Коректното процедиране при използването на един или няколко паралелни тестови вари-
            анта за оценка на  учебните постижения изисква не само да се  установят измерителните им
            качества по обективните данни от постигнатите балове в предварително проведените тестира-
            ния, но и да се сравнят тези данни със субективните  възприятия  на  тестираните  лица за  из-
            ползваните тестове и  за техните предпочитания към една или друга форма на провеждане на
            изпитите (устна, тестова, решаване на задачи и възможните им комбинации).


                                                           198
   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205