Page 195 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 195

са оформи намерението ни да потърсим достатъчни доказателства за приемането или отхвърля-
            нето на подобна хипотеза в предстоящата ни експериментална дейност.
                 Всичко това ни накара в новата банка от въпроси с избираеми отговори да сведем до мини-
            мум всички онези, които са показали  дефекти при проведените апробации. В същото време
            потърсихме възможности в общата банка тези въпроси да се заменят с максималния възможен
            брой въпроси с графично онагледяване.
                 Трябва да отбележим, че аналогични резултати, конкретни примери и методи  за преодо-
            ляване на негативите от лошо работещите въпроси при оценяване на резултатите от обучени-
            ето са описани от автори като  G. Sax [259], D. Thissen и H.  Wainer [269],  E.  Thorndike и Е.
            Haggen [271] и др., а при оценяването на знанията в отделни видове спорт – от B. Johnson, J.
            Nelson [212], D. Mathews [232], Т. Baumgartner и кол. [158] и др.
                 У нас подобни методи и примери срещаме в изследванията, свързани с оценяване на зна-
            нията по български език от Е. Герганов [32] и Е. Стоименова [125],  по  математика  –  от  С.
            Гроздев [317], Е. Стоименова и С. Гроздев [318] и областта на спортната аеробика и спортните
            танци [42, 43, 44, 92].
                 Четвъртият тест за семестриален изпит с избираеми отговори също е съставен от 51
            въпроса. Той е изтеглен на редовната изпитна сесия на 63 студенти (вж. прил. 02.8.). Средната
            дължина на серията от отговори при него е 37.2, като най-дългата серия от дадени отговори на
            въпросите е 22. И при този тест най-високият процент от явилите се студенти пропускат от 1
            до 9% от всички въпроси. За разлика от първите три теста, в 4-тия тест се отбелязва относи-
            телно висок брой тестирани лица с по-голям процент пропуснати въпроси. В интервала от 10–
            19% пропуснати въпроси попадат 14.3% от тестовете, в интервала от 20–29% – 7%, а двама от
            студентите не са дали отговор на повече от 40% от теста.
                 Това процентно разпределение на пропуснатите въпроси  дава основание да се  предпо-
            ложи,  че  независимо  от  случайния  (лотарийния)  подход  при  тегленето на номерата на въп-
            росите за този тест, 4-те теста за семестриален изпит не са еднакви по отношение на тяхната
            средна трудност. Това предположение позволява да се оформят две статистически хипотези:
            нулевата Н : μ – μ = 0 и алтернативната Н = μ - μ ≠ 0. Приемането или отхвърлянето на
                           1
                                 2
                                                                    2
                                                               1
                                                           1
                        0
            една от тях при определена гаранционна вероятност, при наличието на достатъчно данни от
            проведения предварителен и централен експеримент в периода 2003–2006 г, не представлява
            проблем и анализът на получените резултати се разглежда в края на тази глава.
                 Общите характеристики на този тест обаче не се различават чувствително от тези на оста-
            налите 3 теста. И тук дискриминацията на целия тест е много висока (d = 0.950), а надеждността
            – недостатъчно добра (α = 0.754).
                 Разпределението на баловете е с изразена положителна асиметрия (Аs = 1.58) и с леко по-
            нижен ексцес (Еs = -1.48) (Фигура 29).






















                                                           193
   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200