Page 198 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 198

От Таблица 36 се вижда, че въпрос 6 има нулева дискриминация и е сравнително труден
            (Т = 34.9%), а Фигура 30 показва, че четирите отговора на въпроса са посочвани от висок про-
            цент студенти както от силната, така и от слабата група. Прави впечатление обаче, че най-много
            студенти от силната група са избрали грешните отговори 3 (интервална) и 4 (нито една). В съ-
            щото време студентите от слабата група, дали грешни отговори, са предпочели отговори 2 (про-
            порционална скала) и 3 (интервална). Тази смесена картина на грешните избори говори за това,
            че отговорите са посочвани на чисто случаен принцип (чрез „налучкване“), което се  отчита  и
            от  стойността  на  коригираната  от  този  шанс  трудност  (16.4%)  и  от корекцията на Хорст
            (12.7%). В подобни случаи не е необходимо да се въвеждат каквито и да е корекции както в
            самия въпрос, така и в избираемите отговори. Последните „работят“ добре, тъй като всички са
            били избирани.







                                    Фигура 30. Функция на отговорите на въпрос 6

                 Една от познатите и описани в литературата практики за минимизиране на стратегията за
            налучкване на верните отговори е или въвеждането на наказателни точки за грешен отговор,
            или отнемането на точки от общия бал. В случай че се прилага която и да е от двете техники
            обаче, тя задължително трябва да бъде включена  в  инструктажа,  предхождащ  провеждането
            на теста, и в описанието и спецификацията на теста.
                 Съвсем друг е случаят със смисъла и насочеността на въпрос 32, който, подобно на въпрос
            3, има отрицателна корелация с общия бал.
                 Въпросът е:

                 32. Кой коефициент на корелация се изчислява, ако двете променливи величини са номи-
            нално скалирани:
                      А/ корелация на Пирсън;           Б/ корелация на Спирмън;
                      В/ Ф-корелация;                   Г/ С-коефициент на контингенция.

                 Той предполага както репродуктивни знания на дидактически единици от различни изуча-
            вани раздели (видове признаци, видове скали, видове коефициенти на корелация и условия за
            тяхното  коректно  приложение),  така  и  мисловна  дейност с креативен характер (асоциации,
            комбинаторика, оценка на условията и решаване на дадена проблемна ситуация или казус). От
            тази гледна точка наличието на по-голям брой подобни въпроси в един тест е показател за пре-
            подаване и контрол върху резултатите от обучението, тясно обвързан с изконната ценност на
            образованието за всеки индивид и за обществото като цяло. В същото време то е показател и за
            синхронизация на контрола върху учебните постижения с основните целеви функции на вис-
            шето образование – формирането на личности, способни на просперитет чрез професионалната
            си реализация.
                 И ако по принцип ценността на въпросите, свързани с решаването на проблемни ситуации,
            е неоспорима и неотменна част от съвременните разбирания за целите  на  образованието,  по-
            специално  на  висшето  образование,  то  начинът,  по който те функционират в даден тест, се
            определя в много голяма степен от тяхната конкретна формулировка и от характеристиките на
            варианти за отговор.


                                                           196
   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203