Page 202 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 202

Фигура 32. Предпочитани форми на изпит (n = 294)

                 Този въпрос има отношение към крайния резултат от провежданото обучение по „Статис-
            тически методи в спорта“ и заслужава да бъде проучен, поради което заложихме един микроек-
            сперимент в рамките на изследователската си програма, резултатите от който ще анализираме в
            следващите раздели.
                 В същото време не трябва да се пренебрегва и фактът, че тестовете се възприемат добре от
            студентите и голям процент от тях ги посочват като една предпочитана форма за провеждането
            на изпит.
                 Създадените чрез описаните методики банки от въпроси с избираеми отговори позволяват
            да се генерират практически неограничен брой нови еквивалентни тестове. Същественият ка-
            чествено нов момент в случая е, че при подбора на въпросите за новите тестове може да се взе-
            мат предвид не само принадлежността им към даден раздел от учебния материал и тяхната про-
            порция в отделните раздели, но и техните измерителни характеристики. По този начин колегите,
            които провеждат изпитите с тестове с известни и добри измерителни качества, ще преодолеят в
            значителна степен субективизма при оценяването на учебните постижения, ще могат да калиб-
            рират (моделират) тестовете и ще могат да повишат в значителна степен качеството на самия
            педагогически процес.

                      7.5.5. Установяване на измерителните характеристики на тестове
                                      за текущо оценяване. Експеримент III

                 При текущото оценяване всяка една серия от паралелни тестови варианти би трябвало да
            обхваща само тази част  от  учебния материал,  която тестираните лица вече са усвоили съоб-
            разно  утвърдения  учебен  план.  В  този  случай  крайната  оценка  се  оформя  от  парциалните
            оценки за всяко едно поредно тестиране.
                 По тази причина тя може да бъде разгледана като оценка на един общ тест, съставен от ня-
            колко скали (тестове), и съответно измерителните характеристики на този „общ тест“ биха могли
            също така да се установят и/или да се оптимизират по подобие на разгледаните вече процедури.
                 При провеждане на оценяване с помощта на тестове, освен разглежданите вече чисто ме-
            тодични подходи и проблеми, свързани с генерирането на еквивалентните тестови варианти,
            екзаминаторите често се сблъскват и с проблеми, отнасящи се до тяхното провеждане и най-
            вече до минимизирането на опитите на тестираните лица да прилагат нечестни практики (пре-
            писване, „лотарийна тактика на попълване“ и др.).
                 Дългогодишната ни практика в тестирането показа, че на първия тест за текущо оценяване
            по „Статистически методи в спорта“ се явяват голям брой студенти, част от които не са доста-
            тъчно подготвени и отпадат от тази форма на оценяване след първия тест. Независимо от това
            наличието на голям брой студенти, желаещи да се подготвят системно и да вземат изпита си


                                                           200
   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207