Page 205 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 205
Очевидно независимо от подобрените характеристики на тестовите въпроси по отноше-
ние на формулировката им, предложените варианти за отговор и техническото им оформление
все още парциалните измерителни характеристики на тестовете могат да бъдат подобрени.
При текущото оценяване на учебните резултати подобно парциално разглеждане на на-
деждността на тестовете не е нито коректно, нито оправдано от логиката на самата форма
на оценяване, тъй като на практика всеки студент държи три теста и крайната му оценка се
базира на резултатите от трите парциални оценки. В този смисъл надеждността на тестира-
нето в този конкретен случай трябва да се изчислява на базата на общите резултати, постиг-
нати от 3-те теста. С други думи, всеки тест, който обхваща една определена част от учебния
материал, трябва да се разглежда като самостоятелна скала от един-единствен композиционен
тест, съставен от 3 отделни скали. Единствената разлика от т.нар. survey test в този случай е,
че целият тест за едно и също лице се провежда в различен времеви период. Едва тогава може
да получим действителната надеждност на теста и респ. надеждността на получената въз ос-
нова на него крайна оценка на знанията, уменията и навиците на тестираните студенти.
Подобна обработка е свързана с огромния масив от данни, който би се получил, ако това
въобще е възможно. Размерът на подобна матрица би бил 201 х 206, където 201 е общият броя
на въпросите от трите теста, а 206 – общият брой на тестираните лица. На практика това обаче
надхвърля капацитетните възможности на използвания софтуер и компютърната конфигура-
ция и поради това на този етап не е възможно да се осъществи по желания от нас начин.
За да преодолеем ограниченията на използвания специализиран софтуер и да установим дейс-
твителната надеждност на теста за текущо оценяване, направихме допълнителна обработка само
върху част от действително тестираните лица. Лицата, чиито резултати подложихме на допълни-
телна обработка, бяха избрани чрез случаен подбор (n = 50) (Таблица 39).
Таблица 39. Композиционна скала на текущото оценяване
Резултатите от тази обработка показаха, че композиционната надеждност на теста е
много висока (α = 0.863). Може да се очаква, че действителната надеждност на композици-
онната скала, изчислена от цялата извадка (n=206), ще бъде много по-висока от 0.863.
За да избегнем излишното повторение на анализите, свързани с характеристиките на
отделните задачи от трите теста за текущо оценяване, ще се спрем на един нов тип инфор-
мация, която специализираният софтуер ни дава и която все още не сме коментирали.
203