Page 205 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 205

Очевидно независимо от подобрените характеристики на тестовите въпроси по отноше-
            ние на формулировката им, предложените варианти за отговор и техническото им оформление
            все още парциалните измерителни характеристики на тестовете могат да бъдат подобрени.
                 При текущото оценяване на учебните резултати подобно парциално разглеждане на на-
            деждността на тестовете не е нито коректно, нито оправдано от логиката на самата форма
            на оценяване, тъй като на практика всеки студент държи три теста и крайната му оценка се
            базира на резултатите от трите парциални оценки. В този смисъл надеждността на тестира-
            нето в този конкретен случай трябва да се изчислява на базата на общите резултати, постиг-

            нати от 3-те теста. С други думи, всеки тест, който обхваща една определена част от учебния
            материал, трябва да се разглежда като самостоятелна скала от един-единствен композиционен
            тест, съставен от 3 отделни скали. Единствената разлика от т.нар. survey test в този случай е,
            че целият тест за едно и също лице се провежда в различен времеви период. Едва тогава може
            да получим действителната надеждност на теста и респ. надеждността на получената въз ос-
            нова на него крайна оценка на знанията, уменията и навиците на тестираните студенти.
                 Подобна обработка е свързана с огромния масив от данни, който би се получил, ако това
            въобще е възможно. Размерът на подобна матрица би бил 201 х 206, където 201 е общият броя
            на въпросите от трите теста, а 206 – общият брой на тестираните лица. На практика това обаче
            надхвърля капацитетните възможности на използвания софтуер и компютърната конфигура-
            ция и поради това на този етап не е възможно да се осъществи по желания от нас начин.
                 За да преодолеем ограниченията на използвания специализиран софтуер и да установим дейс-
            твителната надеждност на теста за текущо оценяване, направихме допълнителна обработка само
            върху част от действително тестираните лица. Лицата, чиито резултати подложихме на допълни-
            телна обработка, бяха избрани чрез случаен подбор (n = 50) (Таблица 39).


                              Таблица 39. Композиционна скала на текущото оценяване






















                 Резултатите от тази обработка показаха, че композиционната надеждност на теста е
            много висока (α = 0.863). Може да се очаква, че действителната надеждност на композици-
            онната скала, изчислена от цялата извадка (n=206), ще бъде много по-висока от 0.863.
                 За да избегнем излишното повторение на анализите, свързани с характеристиките на
            отделните задачи от трите теста за текущо оценяване, ще се спрем на един нов тип инфор-
            мация, която специализираният софтуер ни дава и която все още не сме коментирали.






                                                           203
   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210