Page 210 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 210

7.6.3. Апробация на методика III

                 Апробацията на методиката целеше  да се  установи ефектът от създадената методика за
            генериране на евристично моделирани тестове от банки с установени измерителни характерис-
            тики и ефекта от оптимизацията на създадените емпирични модели на тестове.
                 Поставянето на тази цел стана възможно благодарение на опита и данните, натрупани в
            продължение на близо 17 години изследователски труд, свързан с изучаване на теорията и прак-
            тиката на дидактическите тестове, и извършените апробации на двете банки от въпроси по
            „Статистически методи в спорта“.
                 Оптимизационната задача, която си поставихме, изисква от банката от въпроси да се под-
            берат тези, които имат оптимална трудност, висока дискриминация и корелация с общия бал,
            добре функциониращи дистрактори. При това съотношението на въпросите в тестовете за се-
            местриален изпит трябва да отговаря на съотношението и на обема от изучаваните раздели по
            тази дисциплина и на тяхното разпределение в акредитираните учебни планове на НСА „Васил
            Левски“.
                 Ограничителните условия на тази оптимизационна задача са свързани с дължината на тес-
            товете, която, от една страна, влияе положително върху надеждността му, а от друга, снижава
            неговата  икономичност,  като  удължава  времето  за  администрирането  му.  Към  всичко  това
            трябва да прибавим и факта, че максимализирането на надеждността на един тест изисква да
            се подбират тестови задачи с колкото е възможно по-висока интеркорелация (т.е. задачите в
            една скала на теста или в теста да са хомогенни и да измерват една-единствена променлива
            величина). В същото време трябва да се отчете и фактът, че именно високата хомогенност на
            задачите понижава валидността на тестовете. От теорията на тестовете е известно, че валид-
            ността на теста е толкова по-висока, колкото задачите в него са с по-ниска корелация помежду
            им и с висока корелация по отношение на някакъв външен критерий. По този начин удовлет-
            воряването на условията за повишаване на надеждността е в противоречие с удовлетворяването
            на условията, свързани с повишаването на неговата валидност.
                 От сравнителния анализ на теорията и практиката на дидактическите тестове, в част 1,
            стана ясно, че един от възможните подходи за решаване на тази оптимизационна задача е въ-
            веждането на различни тегла на всеки въпрос в теста. Този подход има както своите апологети,
            така и своите противници – W. Pophan и др.  [14,  254–256].  Последните предлагат,  вместо да
            се приписват различни тегла на значимите и трудни въпроси, да се увеличи относителният им
            дял при конструирането на теста.
                 Резултатите от нашите изследвания в рамките на първия и втория експеримент също до-
            казаха, с висока гаранционна вероятност, наличието на положителна корелационна зависимост
            между „трудността“ и „значимостта“ на тестовите въпроси. Наличието на такава доказана за-
            висимост между двата признака оправдава въвеждането на различни тегла за въпросите, оце-
            нени на експертен принцип по някаква подходяща скала (3-степенна, 5-степенна и т.н.). По
            тази причина при решаването на първата задача в този експеримент възприехме за напълно
            правомерно въвеждането на тегла в използвания линеен модел на тестовете за семестриална
            оценка. За целта използвахме тристепенна скала. Теглата на всеки въпрос бяха поставени въз
            основа на експертната им оценка, като много трудните и важни въпроси получиха тегло 3 т., а
            важните, но лесни въпроси – тегло 1 т.









                                                           208
   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215