Page 215 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 215
характеристики на един тест с една скала и/или характеристиките на тестове с няколко различни
скали, тяхната вътрешна съгласуваност и композиционна надеждност и др.
Тук е целесъобразно да отбележим, че така създадената от нас система позволи да се гене-
рират неограничен брой тестове за контрол и оценка на знанията, които са съобразени с: изиск-
ванията за придобиване на знания по дадена дисциплина в съответната образователна степен
(ОКС бакалавър или ОКС магистър), вида на контрола (текущ или краен) и формата на осъ-
ществяване му (присъствена и дистанционна).
По-нататъшното повишаване на ефективността на създадената система предполага пре-
одоляването на някои от основните ѝ недостатъци, а именно нейната много висока трудоем-
кост и съответно високите изисквания към: - материалното ѝ и финансово обезпечаване,
свързани със: - създаването, размножаването на тестове, ръководствата към тях и необходимите
помощни други учебни ресурси; - създаването на скалите за оценка, оценяването на самите тес-
товете и обявяването на официалните резултати: - съхраняването и архивирането на вече попъл-
нените хартиени варианти и по-нататъшната им актуализация; - осигуряването на по-голяма
публична прозрачност на самия процес по оценяване и оповестяване на получените крайни
резултати от проведеното тестиране.
За да стане възможно постигането на тези цели и вземането на ефективни управленски ре-
шения, при спазване на всички посочени по-горе изисквания за едно научно измерване и оценя-
ване на знанията и едновременно с това осигуряването на по-голяма прозрачност и ускорена
динамика на самия процес, се наложи да реализираме един плавен преходен период. В него се
запазиха и трите форми на протичане на контрола и оценяването (устно, с хартиени тестове и
тестове на електронен носител, вградени в уеб базирани системи за обучение и контрол на зна-
нията) както по „Статистически методи в спорта“, така и в някои други преподавани дисцип-
лини, описани по-долу (вж. гл. VII.7.7 и гл. VIII).
7.7. ЦЕЛЕВО МОДЕЛИРАНЕ И ВЕРИФИКАЦИЯ
НА КОМПЮТЪРНО БАЗИРАНА СИСТЕМА ОТ ТЕСТОВЕ
7.7.1. Общи положения (Въведение)
От гледна точка на самия процес на обучение разгледаните в предходните раздели
методики за тестов контрол на знанията позволяват, в днешни дни, да се осъществява
и контролира самият цикъл на обучение и на самообучение, който се реализира и анализира в
пряка зависимост от конкретните цели, начините на провеждане на тестовия контрол и пос-
тигнатия междинен или краен резултат на тестираните лица, благодарение на бурното, почти
експоненциално нарастване и внедряване на съвременните достижения на информационно-тех-
нологичните достижения. Те позволяват да бъдат апробирани и директно приложени в образо-
вателната практика както редица традиционни и съвременни теории и методи, така и един зна-
чително по-богат арсенал от софтуерни решения за създаване, апробиране, измерване на качес-
твата и измерителните характеристики на използваните тестове, така и за тяхната верификация,
актуализация, архивиране и приложение на микро ниво. Приложението на иновационните тех-
нологии в наши дни дава възможност за усъвършенстване на процесите на образование и на
изпитване, като в същото време иновационният подход отговаря на изискванията на новите по-
коления, повишава мотивацията за учене и активността на самостоятелната работа и разши-
рява възможностите за дистанционен достъп до все по-обширна територия от образователни и
научни ресурси. При това, чрез практическото приложение на тези нови възможности за дис-
танционното обучение и за контрол на знанията по преподаваните от нас предмети в НСА, то
213