Page 215 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 215

характеристики на един тест с една скала и/или характеристиките на тестове с няколко различни
            скали, тяхната вътрешна съгласуваност и композиционна надеждност и др.
                 Тук е целесъобразно да отбележим, че така създадената от нас система позволи да се гене-
            рират неограничен брой тестове за контрол и оценка на знанията, които са съобразени с: изиск-
            ванията за придобиване на знания по дадена дисциплина в съответната образователна степен
            (ОКС бакалавър или ОКС магистър), вида на контрола (текущ или краен) и формата на осъ-
            ществяване му (присъствена и дистанционна).
                 По-нататъшното повишаване на ефективността на създадената система предполага пре-
            одоляването на някои от основните ѝ недостатъци, а именно нейната много висока трудоем-
            кост и съответно високите изисквания към: - материалното ѝ и финансово обезпечаване,
            свързани със: - създаването, размножаването на тестове, ръководствата към тях и необходимите
            помощни други учебни ресурси; - създаването на скалите за оценка, оценяването на самите тес-
            товете и обявяването на официалните резултати: - съхраняването и архивирането на вече попъл-
            нените хартиени варианти и по-нататъшната им актуализация; - осигуряването на по-голяма
            публична прозрачност на самия процес по оценяване и оповестяване на получените крайни
            резултати от проведеното тестиране.
                  За да стане възможно постигането на тези цели и вземането на ефективни управленски ре-
            шения, при спазване на всички посочени по-горе изисквания за едно научно измерване и оценя-
            ване на знанията и едновременно с това осигуряването на по-голяма прозрачност и ускорена
            динамика на самия процес, се наложи да реализираме един плавен преходен период. В него се
            запазиха и трите форми на протичане на контрола и оценяването (устно, с хартиени тестове и
            тестове на електронен носител, вградени в уеб базирани системи за обучение и контрол на зна-
            нията) както по „Статистически методи в спорта“, така и в някои други преподавани дисцип-
            лини, описани по-долу (вж. гл. VII.7.7 и гл. VIII).


                               7.7. ЦЕЛЕВО МОДЕЛИРАНЕ И ВЕРИФИКАЦИЯ
                        НА КОМПЮТЪРНО БАЗИРАНА СИСТЕМА ОТ ТЕСТОВЕ

                                       7.7.1. Общи положения (Въведение)

                 От гледна точка на самия процес на обучение разгледаните в предходните раздели
            методики за тестов контрол на знанията позволяват, в днешни дни, да се осъществява
            и контролира самият цикъл на обучение и на самообучение, който се реализира и анализира в
            пряка зависимост от конкретните цели, начините на провеждане на тестовия контрол и пос-
            тигнатия междинен или краен резултат на тестираните лица, благодарение на бурното, почти
            експоненциално нарастване и внедряване на съвременните достижения на информационно-тех-
            нологичните достижения. Те позволяват да бъдат апробирани и директно приложени в образо-
            вателната практика както редица традиционни и съвременни теории и методи, така и един зна-
            чително по-богат арсенал от софтуерни решения за създаване, апробиране, измерване на качес-
            твата и измерителните характеристики на използваните тестове, така и за тяхната верификация,
            актуализация, архивиране и приложение на микро ниво. Приложението на иновационните тех-
            нологии в наши дни дава възможност за усъвършенстване на процесите на образование и на
            изпитване, като в същото време иновационният подход отговаря на изискванията на новите по-
            коления, повишава мотивацията за учене и активността на самостоятелната работа и разши-
            рява възможностите за дистанционен достъп до все по-обширна територия от образователни и
            научни ресурси. При това, чрез практическото приложение на тези нови възможности за дис-
            танционното обучение и за контрол на знанията по преподаваните от нас предмети в НСА, то


                                                           213
   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220