Page 216 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 216
отговаря пряко и на спецификата и на естеството на дейностите на обучаваните студенти,
които успешно трябва да съчетават висока мобилност в различните по географско положение
центрове в страната или извън нея – учебни и тренировъчни бази, състезателни зали и терени,
лечебни заведения и СПА центрове, но и на всички съвременни предизвикателства, свързани
със световната пандемия от последната година.
7.7.2. Компютърно базирана система за подготовка и контрол
на знанията по „Статистически методи в спорта“
Въз основа на описаните и анализирани, в предходните раздели, методики за обучение и
тестови контрол на знанията в дисциплината „Статистически методи в спорта“ в периода от 2010
г. до настоящия момент бяха актуализирани и официално утвърдени редица учебни програми.
За тяхното успешно функциониране в обновената компютърна зала на сектор СМС след про-
веждането на серия от научни проучвания бяха съответно подготвени и нови образователни ре-
сурси на сектора – ръководства за подготовката на студентите от различните нива и форми на
присъствено или дистанционно обучение.
Значителен принос в това отношение имат разработените и публикувани приживе от В. Ги-
гова учебни ресурси, платформи и научни изследвания, както и публикуваната посмъртно нейна
книга – „Статистическите методи с SPSS 19.0“ [385, 348, 372, 346, 374, 382, 383, 347].
Така например в резултат на използваните нови технологии В. Гигова и Д. Петкова под-
готвиха, издадоха и внедриха в практиката и първото интерактивното ръководство за начи-
наещи по „Статистически методи в спорта“ [345]. В него авторите подбраха от общата банка
с въпроси тези от тях, които имаха доказано добри измервателни характеристики, като раз-
работиха необходимите примерни тестове за самоконтрол на знанията и предварителна под-
готовка на студентите.
В периода от 2009 до 2015 г. беше реализирана научноизследователската програма на С.
Шандуркова, в която под научното ръководство на В. Гигова са „въведени всички учебни мо-
дули в платформата e-Learning Shell, разработена е система за тестов контрол на знанията и е
проведено проучване на ефективността на дистанционното обучение в условията на платфор-
мата virtual.learning nsa.bg [335, с. 86 и с. 381].
Въз основа на натрупания в предходните години богат опит в тестовия контрол на зна-
нията по „Статистически методи в спорта“ беше актуализирана и графично онагледена и
нова банка от въпроси, която позволяваше чрез рандомизиран подбор да се генерират раз-
лични паралелни тестове с добри измерителни характеристики. Тя беше изцяло съобразена
както с нормативната рамка, така и с наличната материално-техническа инфраструктура за
провеждане на акредитираната в този период дистанционна форма на обучение в НСА, опи-
сана в гл. II.2.4.
През 2016–2017 г. авторски колектив в състав: Р. Дамянова, С. Шандуркова, Валентина Ги-
гова, Христо Андонов, Вихрен Димитров и нашият сътрудник инж. П. Качов, разработи и
внедри в практиката на сектора един научно-приложен проект, институционално утвърден в
НСА. Той включваше пълно описание на: функционалната структура на една нова система за
обучение и тестов контрол; оформяне на нова, актуализирана банка от въпроси върху препода-
вания материал; смислово оформление на новите въпроси, графичното им онагледяване, функ-
ционирането на системата за рандомизиран (случаен) подбор на въпросите (items) и генерира-
нето на различните паралелни форми на тестове, резултатите от апробацията и верификация им.
214