Page 216 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 216

отговаря пряко и на спецификата и на естеството на дейностите на обучаваните студенти,
            които успешно трябва да съчетават висока мобилност в различните по географско положение
            центрове в страната или извън нея – учебни и тренировъчни бази, състезателни зали и терени,
            лечебни заведения и СПА центрове, но и на всички съвременни предизвикателства, свързани
            със световната пандемия от последната година.

                        7.7.2. Компютърно базирана система за подготовка и контрол
                               на знанията по „Статистически методи в спорта“

                 Въз основа на описаните и анализирани, в предходните раздели, методики за обучение и
            тестови контрол на знанията в дисциплината „Статистически методи в спорта“ в периода от 2010
            г. до настоящия момент бяха актуализирани и официално утвърдени редица учебни програми.
            За тяхното успешно функциониране в обновената компютърна зала на сектор СМС след про-
            веждането на серия от научни проучвания бяха съответно подготвени и нови образователни ре-
            сурси на сектора – ръководства за подготовката на студентите от различните нива и форми на
            присъствено или дистанционно обучение.
                 Значителен принос в това отношение имат разработените и публикувани приживе от В. Ги-
            гова учебни ресурси, платформи и научни изследвания, както и публикуваната посмъртно нейна

            книга – „Статистическите методи с SPSS 19.0“ [385, 348, 372, 346, 374, 382, 383, 347].
                 Така например в резултат на използваните нови технологии В. Гигова и Д. Петкова под-
            готвиха, издадоха и внедриха в практиката и първото интерактивното ръководство за начи-
            наещи по „Статистически методи в спорта“ [345]. В него авторите подбраха от общата банка
            с въпроси тези от тях, които имаха доказано добри измервателни характеристики, като раз-
            работиха необходимите примерни тестове за самоконтрол на знанията и предварителна под-
            готовка на студентите.
                 В периода от 2009 до 2015 г. беше реализирана научноизследователската програма на С.
            Шандуркова, в която под научното ръководство на В. Гигова са „въведени всички учебни мо-
            дули в платформата e-Learning Shell, разработена е система за тестов контрол на знанията и е
            проведено проучване на ефективността на дистанционното обучение в условията на платфор-
            мата virtual.learning nsa.bg [335, с. 86 и с. 381].
                 Въз основа на натрупания в предходните години богат опит в тестовия контрол на зна-
            нията по „Статистически методи в спорта“ беше актуализирана и графично онагледена  и
            нова банка от въпроси, която позволяваше чрез рандомизиран подбор да се генерират раз-
            лични паралелни тестове с добри измерителни характеристики. Тя беше изцяло съобразена

            както с нормативната рамка, така и с наличната материално-техническа инфраструктура за
            провеждане на акредитираната в този период дистанционна форма на обучение в НСА, опи-
            сана в гл. II.2.4.
                 През 2016–2017 г. авторски колектив в състав: Р. Дамянова, С. Шандуркова, Валентина Ги-
            гова,  Христо  Андонов,  Вихрен  Димитров  и  нашият  сътрудник  инж.  П.  Качов,  разработи  и
            внедри в практиката на сектора един научно-приложен проект, институционално утвърден в
            НСА. Той включваше пълно описание на: функционалната структура на една нова система за
            обучение и тестов контрол; оформяне на нова, актуализирана банка от въпроси върху препода-
            вания материал; смислово оформление на новите въпроси, графичното им онагледяване, функ-
            ционирането на системата за рандомизиран (случаен) подбор на въпросите (items) и генерира-
            нето на различните паралелни форми на тестове, резултатите от апробацията и верификация им.



                                                           214
   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221