Page 221 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 221
Разгледаните по-горе класификации на видовете спорт позволяват по-ясно да се откроят
тези групи от спортове, при които разглежданият в настоящата монография проблем е с по-го-
ляма степен на значимост, тъй като засяга в по-голяма степен съществуващите зависимости
между начините за измерване и оценяване на спортните постижения и начините за измерване
и оценяване на учебните постижения. Основният акцент е поставен върху контрола и харак-
теристиките на тестовото измерване, оценяване и сертифицирането на знанията, уменията и
компетенциите на официалните лица и съдийския апарат в тези големи групи от спортове, в
които по някаква причина величината на самото спортно постижение не може да удовлетво-
рява двете основни от гледна точка на измерването условия: да бъде количествено (метрично)
измерено и да бъде сравнимо в една и съща генерална съвкупност, т.е. да бъде репрезанта-
тивно. В тези случаи величината на спортното постижение се определя въз основа на междуна-
родно утвърдените правила за всеки вид спорт и/или отделна негова дисциплина, а различните
индивидуални или групови класации би трябвало да се разглеждат като рангово, номинално или
алтернативно скалирани признаци. Към групата на рангово или номинално и алтернативно
скалираните признаци, които при това не могат да бъдат сравнявани, се отнасят индивидуалните
класации в следните спортове: акробатика (скачачи), бадминтон, биатлон, бокс, борба, голф,
самбо, джудо, конен спорт, модерен петобой, ски (скокове), скове във вода, спортна гимнастика,
тенис, тенис на маса, фехтовка, фигурно пързаляне, художествена гимнастика и др. Несравними
са и тези метрично измерими спортни постижения, които се регистрират при различни гене-
рални съвкупности, респ. различни метеорологични и други условия, като: колоездене (крос),
лека атлетика (крос), алпийски ски и бягане, колоездене на шосе.
Към рангово или номинално и алтернативно скалираните признаци, които не могат да
бъдат сравнявани, се отнасят и отборните класации в следните спортовете: акробатика (гру-
пова), бадминтон (двойки), баскетбол, волейбол, водна топка, голф (различни форми на гру-
повата или отборна игра), ръгби, спортни танци, футбол (и неговите варианти, футзал и др.),
хандбал, хокей, хокей на лед, тенис и тенис на маса (двойки), художествена гимнастика (ан-
самбъл) и фигурно пързаляне (двойки). За цитираните по-горе групи от спортове коректното
измерване, оценяване и ефективността на всички управленски решения ще бъдат силно пов-
лияни от следните по-главни фактори: съдържание на международните правилници; екс-
пертност и компетенции на съдийския апарат в дадения спорт (знания, умения, навици
и/или двигателни възможности) и възможностите на официалните лица (съдии и др.) да пол-
зват иновационните технологии за прецизната регистрация на състезателните изяви на спор-
тистите, т.е. на измерването, оценяването и оформянето на официалното класиране на спор-
тните постижения. Тук е редно да отбележим, че за разлика от тестовия контрол върху учеб-
ните постижения в сферата на образованието, разгледан в предходните глави, при тестовия
контрол върху компетенциите на официалните лица и съдийския апарат най-динамична и
бързо изменяща се във времето е съдържателната страна на изучаваната и прилагана меж-
дународна и национална правнонормативна рамка.
Практическото приложение на съответните спортни правилници и институционални на-
редби, в най-общия случай, се обновява периодично в рамките на един или на няколко олим-
пийски цикъла. Това налага периодичната актуализация на: съдържанието на използвания
тестов контрол; стилистичното, графичното и друго тяхно оформление на банките от конт-
ролни въпроси и видове казуси; измерителните характеристики (надеждност, валидност,
икономичност и др.) на използваните нови дидактически тестове; осигуряване на координи-
рано функциониране на тестовия контрол в международен и национален мащаб съобразно
установените в различните спортове категории, групи и видове спортни съдии и официални
лица.
219