Page 221 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 221

Разгледаните по-горе класификации на видовете спорт позволяват по-ясно да се откроят
            тези групи от спортове, при които разглежданият в настоящата монография проблем е с по-го-
            ляма степен на значимост, тъй като засяга в по-голяма степен съществуващите зависимости
            между начините за измерване и оценяване на спортните постижения и начините за измерване
            и оценяване на учебните постижения. Основният акцент е поставен върху контрола и харак-
            теристиките на тестовото измерване, оценяване и сертифицирането на знанията, уменията и
            компетенциите на официалните лица и съдийския апарат в тези големи групи от спортове, в
            които по някаква причина величината на самото спортно постижение не може да удовлетво-
            рява двете основни от гледна точка на измерването условия: да бъде количествено (метрично)
            измерено и да бъде сравнимо в една и съща генерална съвкупност, т.е. да бъде репрезанта-
            тивно. В тези случаи величината на спортното постижение се определя въз основа на междуна-
            родно утвърдените правила за всеки вид спорт и/или отделна негова дисциплина, а различните
            индивидуални или групови класации би трябвало да се разглеждат като рангово, номинално или
            алтернативно скалирани признаци. Към групата на рангово или номинално и алтернативно
            скалираните признаци, които при това не могат да бъдат сравнявани, се отнасят индивидуалните
            класации в следните спортове: акробатика (скачачи), бадминтон, биатлон, бокс, борба, голф,
            самбо, джудо, конен спорт, модерен петобой, ски (скокове), скове във вода, спортна гимнастика,
            тенис, тенис на маса, фехтовка, фигурно пързаляне, художествена гимнастика и др. Несравними
            са и тези метрично измерими спортни постижения, които се регистрират при различни гене-
            рални съвкупности, респ. различни метеорологични и други условия, като: колоездене (крос),
            лека атлетика (крос), алпийски ски и бягане, колоездене на шосе.
                 Към рангово или номинално и алтернативно скалираните признаци, които не могат да
            бъдат сравнявани, се отнасят и отборните класации в следните спортовете: акробатика (гру-
            пова), бадминтон (двойки), баскетбол, волейбол, водна топка, голф (различни форми на гру-
            повата или отборна игра), ръгби, спортни танци, футбол (и неговите варианти, футзал и др.),
            хандбал, хокей, хокей на лед, тенис и тенис на маса (двойки), художествена гимнастика (ан-
            самбъл) и фигурно пързаляне (двойки). За цитираните по-горе групи от спортове коректното
            измерване, оценяване и ефективността на всички управленски решения ще бъдат силно пов-
            лияни от следните по-главни фактори: съдържание на международните правилници;  екс-
            пертност и компетенции на съдийския апарат в дадения спорт (знания, умения, навици
            и/или двигателни възможности) и възможностите на официалните лица (съдии и др.) да пол-
            зват иновационните технологии за прецизната регистрация на състезателните изяви на спор-
            тистите, т.е. на измерването, оценяването и оформянето на официалното класиране на спор-
            тните постижения. Тук е редно да отбележим, че за разлика от тестовия контрол върху учеб-
            ните постижения в сферата на образованието, разгледан в предходните глави, при тестовия
            контрол върху компетенциите на официалните лица и съдийския апарат най-динамична и
            бързо изменяща се във времето е съдържателната страна на изучаваната и прилагана меж-
            дународна и национална правнонормативна рамка.
                 Практическото приложение на съответните спортни правилници и институционални на-
            редби, в най-общия случай, се обновява периодично в рамките на един или на няколко олим-
            пийски цикъла. Това налага периодичната актуализация на: съдържанието на използвания
            тестов контрол; стилистичното, графичното и друго тяхно оформление на банките от конт-
            ролни въпроси и видове казуси; измерителните характеристики (надеждност, валидност,
            икономичност и др.) на използваните нови дидактически тестове; осигуряване на координи-
            рано функциониране на тестовия контрол в международен и национален мащаб съобразно
            установените в различните спортове категории, групи и видове спортни съдии и официални
            лица.


                                                           219
   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226