Page 222 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 222

В този контекст тестовият контрол върху учебните постижения, провеждан с оглед квали-
            фикацията и преквалификацията на кадрите от системата на физическото възпитание и в спорта,
            може да се разгледа от гледна точка на няколко различни основни критерия: вид – за вътрешен
            или за външен контрол; насоченост – тестове за контрол върху необходимите знания, умения,
            навици и компетенции на кадрите от системата на спорта, в съответствие с техните правомощия
            за съдийство по даден вид спорт (главен съдия, стартер, съдия за техника и др.); структура на
            тестовете в даден спорт– тестове в една предметна област, съдържащи само една измерителна
            скала, и комбинирани тестове с няколко измерителни скали в една или повече преметни области;
            начин и средства на провеждане – хартиен, компютърен или смесен (хибриден) вариант; цел
            на провеждане – за подбор, квалификация и/или преквалификацията на специалистите тре-
            ньори, на официалните лица и съдийския апарат в даден вид спорт.
                 Във функционално отношение администрирането на тестовото измерване, оценяване и сер-
            тифициране на знанията, уменията, навиците и компетенциите на официалните лица и кадрите,
            осигуряващи тренировъчната и състезателната дейност, както вече беше посочено в предход-
            ната глава, не се различават принципно (вж. Фигура 35). Тяхната външна рамка се определя от
            установените международни образователни стандарти и специфичните изисквания на съответ-
            ните международни структури (спортни федерации, асоциации и др.). Тестовото измерване и
            оценяване на знанията и компетенциите за различните видове спорт обаче се различава чувст-
            вително по отношение на другите основни критерии (насоченост, структура, цел и начини на
            провеждането  им),  характеризиращи  архитектониката  на  съответните  съвременни  образова-
            телни платформи и вътрешната рамка, в която то се реализира. Това многообразие се определя
            от няколко основни фактора, първият от които е характерът на извършваната дейност и рес-
            пективно заеманата от официалните лица позиция (вид съдия – главен, страничен, на старта, на
            финала, оценител, мениджър, треньор, състезател и др.). Така например в плувните спортове
            има два вида официални лица от международна категория – съдия и стартер, докато в други
            спортове и техните дисциплини те са значително по-голям брой [409]. Вторият определящ фак-
            тор за това голямо разнообразие е свързан с различните регламенти и възприетата междуна-
            родна и национална практика за сертифициране на нивата на компетентност на кадрите и офи-
            циалните лица, осигуряващи спортносъстезателната дейност в конкретен вид спорт (периодите
            на тяхната валидност, подновяването и повишаването им).
                 Тук е необходимо да уточним, че при подбора на отделните спортове, на които бяха регис-
            трирани и анализирани измерителните характеристики на използваните тестове, за тази част на
            монографията взехме предвид и някои чисто практически съображения, като: наличния, към мо-
            мента на провеждането на тестирането, контингент от тестирани лица, данните, на които да са
            представителни за дадената генерална съвкупност в съответния спорт; вид на спорт (към коя
            група спортове спада съобразно начина на регистрация на самото спортно постижение, респ.
            вида скала на измервания признак – спортно постижение), целите на тестирането (за придоби-
            ване на дадена съдийска категория и/или изпит в тази спортна специалност и етапа на развитие,
            в който се намира самата спортна специалност в НСА (вж. гл. VIII.2.2 – 2.5).

                                            8.2. СПОРТНА АЕРОБИКА

                 Първата апробация на методиката за анализ  на измерителните качества на тестовете за
            контрол на знанията, уменията, навиците и компетенциите на съдиите бе осъществена в спорт-
            ната аеробика.
                 Изборът на този спорт далеч не е случаен. Спряхме се на тестовете, използвани в спор-
            тната аеробика, и на тестовете за съдиите във футбола, разгледан по-долу в т. 8.4, главно


                                                           220
   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227