Page 222 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 222
В този контекст тестовият контрол върху учебните постижения, провеждан с оглед квали-
фикацията и преквалификацията на кадрите от системата на физическото възпитание и в спорта,
може да се разгледа от гледна точка на няколко различни основни критерия: вид – за вътрешен
или за външен контрол; насоченост – тестове за контрол върху необходимите знания, умения,
навици и компетенции на кадрите от системата на спорта, в съответствие с техните правомощия
за съдийство по даден вид спорт (главен съдия, стартер, съдия за техника и др.); структура на
тестовете в даден спорт– тестове в една предметна област, съдържащи само една измерителна
скала, и комбинирани тестове с няколко измерителни скали в една или повече преметни области;
начин и средства на провеждане – хартиен, компютърен или смесен (хибриден) вариант; цел
на провеждане – за подбор, квалификация и/или преквалификацията на специалистите тре-
ньори, на официалните лица и съдийския апарат в даден вид спорт.
Във функционално отношение администрирането на тестовото измерване, оценяване и сер-
тифициране на знанията, уменията, навиците и компетенциите на официалните лица и кадрите,
осигуряващи тренировъчната и състезателната дейност, както вече беше посочено в предход-
ната глава, не се различават принципно (вж. Фигура 35). Тяхната външна рамка се определя от
установените международни образователни стандарти и специфичните изисквания на съответ-
ните международни структури (спортни федерации, асоциации и др.). Тестовото измерване и
оценяване на знанията и компетенциите за различните видове спорт обаче се различава чувст-
вително по отношение на другите основни критерии (насоченост, структура, цел и начини на
провеждането им), характеризиращи архитектониката на съответните съвременни образова-
телни платформи и вътрешната рамка, в която то се реализира. Това многообразие се определя
от няколко основни фактора, първият от които е характерът на извършваната дейност и рес-
пективно заеманата от официалните лица позиция (вид съдия – главен, страничен, на старта, на
финала, оценител, мениджър, треньор, състезател и др.). Така например в плувните спортове
има два вида официални лица от международна категория – съдия и стартер, докато в други
спортове и техните дисциплини те са значително по-голям брой [409]. Вторият определящ фак-
тор за това голямо разнообразие е свързан с различните регламенти и възприетата междуна-
родна и национална практика за сертифициране на нивата на компетентност на кадрите и офи-
циалните лица, осигуряващи спортносъстезателната дейност в конкретен вид спорт (периодите
на тяхната валидност, подновяването и повишаването им).
Тук е необходимо да уточним, че при подбора на отделните спортове, на които бяха регис-
трирани и анализирани измерителните характеристики на използваните тестове, за тази част на
монографията взехме предвид и някои чисто практически съображения, като: наличния, към мо-
мента на провеждането на тестирането, контингент от тестирани лица, данните, на които да са
представителни за дадената генерална съвкупност в съответния спорт; вид на спорт (към коя
група спортове спада съобразно начина на регистрация на самото спортно постижение, респ.
вида скала на измервания признак – спортно постижение), целите на тестирането (за придоби-
ване на дадена съдийска категория и/или изпит в тази спортна специалност и етапа на развитие,
в който се намира самата спортна специалност в НСА (вж. гл. VIII.2.2 – 2.5).
8.2. СПОРТНА АЕРОБИКА
Първата апробация на методиката за анализ на измерителните качества на тестовете за
контрол на знанията, уменията, навиците и компетенциите на съдиите бе осъществена в спорт-
ната аеробика.
Изборът на този спорт далеч не е случаен. Спряхме се на тестовете, използвани в спор-
тната аеробика, и на тестовете за съдиите във футбола, разгледан по-долу в т. 8.4, главно
220