Page 219 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 219
ГЛАВА VIII. ТЕСТОВЕ ЗА ОЦЕНКА НА ПРОФЕСИОНАЛНИТЕ
КОМПЕТЕНЦИИ НА СЪДИЙСКИЯ АПАРАТ
8.1. ВЪВЕДЕНИЕ
В първата част на монографията поставихме основния акцент на изложението върху исто-
рическото развитие, от възникването им до наши дни, на научните достижения и добрите прак-
тики за измерване и оценяване чрез тестов контрол на знанията, уменията и навиците в об-
ластта на образованието във физическото възпитание и спорта. Разгледани бяха основните пос-
тулати, свързани с: видовете признаци и скали (качествени и количествени), видовете скали за
оценяване на учебните постижения (с установено нормално разпределение на Гаус-Лаплас или
с някой друг вид разпределение на честотите), приравняването на видовете скали, спецификата
на измерването и оценяването на учебните постижения, класическите и съвременните теории,
методите и средствата за създаването на една или няколко паралелни тестови батерии, практи-
ческото внедряване на добрите международни практики при осъществяването на тестов контрол
и др. Това ни даде възможност, в контекста и парадигмата на новото ни съвремие, не само да
дефинираме основния понятиен апарат и базисните постулати за външен и вътрешен тестов
контрол, но и по-точно да очертаем актуалната правнонормативна рамка за осъществяването му
в системата на образованието по принцип и спецификата на неговото протичане в образованието
по физическо възпитание и спорт.
Съобразно съвременните разбирания и международните нормативно-определящи до-
кументи образованието в спорта може да бъде разгледано в качеството му на една относи-
телно самостоятелно обособена в йерархично и функционално отношение подструктура на
системата за образование по физическо възпитание и спорт. В системата на спорта проце-
сите на протичане на информационно-комуникационните потоци, контролът и реализаци-
ята на добрите управленски решения предполагат ясно дефиниране на неговата същност,
структура и социални функции в основните му направления: спорт за всички, спорт в
образователната система, спорт за високи постижения (олимпийски, за големи постижения
– аматьорски, смесен и професионален), спортна дипломация, превенция (антидопинг, аг-
ресия) и др. (вж. гл. I.1.1)
Специфичната съдържателна същност на образованието във всяко едно от тези направле-
ния е строго регламентираната от утвърдената международна и национална правнонормативна
рамка (правилници, наредби и др.) за всеки един вид спорт и вид спортна дейност (вид състеза-
ния, състезателни дейности, прояви и др.).
В този смисъл съдържателната страна на образованието в спорта може да бъде определена
и разгледана като този познавателен континуум от специфични знания, умения, навици и ком-
петенции от различни междупредметни области (shared space), които е необходим на официал-
ните лица, включени в организацията и провеждането на всяко едно състезание (съдии, адми-
нистративно и друго ръководство, треньори, лекари, състезатели и др.) за вземането на бързи и
точни управленски решения, адекватни на заеманата от тях позиция, регламентирани от акту-
алната международна и национална правнонормативна рамка с оглед функционирането на сис-
темата на спорта като цяло и на многообразието от съставящи го групи и видове спорт, при
строго спазване на основните ѝ принципи за една честна игра и почтеност в междуличностните,
груповите, националните и международните взаимоотношения.
Този специфичен континуум от знания и изучавана материя е и с един много по-динамичен
характер от класическите дисциплини, изучавани по физическо възпитание и спорт, като: ана-
томия, биомеханика, биохимия, спортна медицина, психология, социология, статистика и др.,
217