Page 223 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 223
по две причини. Първо, тези спортове са представители на голяма група от спортове, в
които спортният резултат се определя на базата на съдийски оценки и следователно, за
нуждите на контрола върху него, самото спортно постижение може да се отнесе към гру-
пата на качествено скалираните признаци (т.е. към рангово скалираните величини). Следо-
вателно компетентността на съдиите и техните умения да прилагат етично специалните си
знания в практиката, в условията на силно изострена конкурентна среда е един от мощните
фактори, определящи крайния спортен резултат. Подобно на спортното постижение в спор-
тната аеробика, според Я. Брогли, са и постиженията при индивидуалните класирания в
дисциплините: (скачачи), биатлон, бокс, борба, джудо, конен спорт, модерен петобой, ски
скокове, скокове във вода, спортна гимнастика, тенис, тенис на маса, фехтовка, фигурно
пързаляне, художествена гимнастика [346, с. 58]. Към тази група можем да причислим ре-
зултатите и на редица други нови и/или неолимпийски спортове, като голф, петанк и др.
Рангово скалирани са и груповите постижения в: акробатиката (групова), бадминтон
(двойки), баскетбол, волейбол, водна топка, ръгби, футбол, хандбал, хокей на лед, тенис
(двойки), художествена гимнастика (ансамбъл), тенис на маса и фигурно пързаляне
(двойки), както и резултатите на други спортове като: билярд (Cue Sports) , футзал (футбол
в зала), фентъзи футбол, футбол на маса и др.
Второто ни основание за избор е от чисто прагматично естество. То е свързано с факта,
че имахме уникалната възможност да извършим апробация на дидактическите тестове в
два спорта, в които те са официално въведени и утвърдени от съответната международна
федерация за измерване, оценка и сертифициране на знанията и компетенциите на съдийс-
кия апарат от международна категория. При това имахме възможност да работим с ориги-
налните данни от проведените тестирания, които в спортната акробатика бяха с един, макар
и малък по състав, но много интересен от научна гледна точка контингент, информацията
за който, поради своето естество, често пъти е с ограничен достъп за последващи научни
изследвания и анализи.
Дидактическият тест в спортната акробатика, чиито измерителни характеристики и качес-
тва анализирахме, е въведен от Международната федерация по гимнастика (FIG). Провежда се
със съдиите, кандидатстващи за получаване на международна категория „Brave“ по спортна ае-
робика след приключването на специализиран курс на обучение.
Целта, която си поставихме, е да се установят измерителните характеристики на дидакти-
ческия тест с оглед подобряване на качеството на контрола върху резултата от обучението и
усъвършенстване на теоретичната им подготовка.
Задачите в тази връзка бяха:
1. Провеждане на международен съдийски курс за обучение на съдии по спортна аеробика
съобразно поставените изисквания от Международната федерация по гимнастика (FIG) (вкл.
учебно съдържание, помощна литература и материали).
2. Тестиране на преминалите курса на обучение съдийки с помощта на разработената от
FIG тестова батерия и система за оценка.
3. Математико-статистическа обработка на дидактическата тестова батерия.
4. Формулиране на конкретни предложения за усъвършенстване както на дидактическия
материал, включен в курса, така и на цялата система за тестване и оценяване на теоретичната
подготовка на съдийския апарат.
Подготовката на дидактическия материал, специализираната литература, учебните посо-
бия и дидактическата тестова батерия и система на оценка бе осъществена от доц. М. Минева
221