Page 223 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 223

по две причини. Първо, тези спортове са представители на голяма група от спортове, в
            които спортният резултат се определя на базата на съдийски оценки и следователно, за
            нуждите на контрола върху него, самото спортно постижение може да се отнесе към гру-
            пата на качествено скалираните признаци (т.е. към рангово скалираните величини). Следо-
            вателно компетентността на съдиите и техните умения да прилагат етично специалните си
            знания в практиката, в условията на силно изострена конкурентна среда е един от мощните
            фактори, определящи крайния спортен резултат. Подобно на спортното постижение в спор-
            тната аеробика, според Я. Брогли, са и постиженията при индивидуалните класирания в
            дисциплините: (скачачи), биатлон, бокс, борба, джудо, конен спорт, модерен петобой, ски
            скокове, скокове във вода, спортна гимнастика, тенис, тенис на маса, фехтовка, фигурно
            пързаляне, художествена гимнастика [346, с. 58]. Към тази група можем да причислим ре-
            зултатите и на редица други нови и/или неолимпийски спортове, като голф, петанк и др.
            Рангово  скалирани  са  и  груповите  постижения  в:  акробатиката  (групова),  бадминтон
            (двойки), баскетбол, волейбол, водна топка, ръгби, футбол, хандбал, хокей на лед, тенис
            (двойки),  художествена  гимнастика  (ансамбъл),  тенис  на  маса  и  фигурно  пързаляне
            (двойки), както и резултатите на други спортове като: билярд (Cue Sports) , футзал (футбол
            в зала), фентъзи футбол, футбол на маса и др.
                 Второто ни основание за избор е от чисто прагматично естество. То е свързано с факта,
            че имахме уникалната възможност да извършим апробация на дидактическите тестове в
            два спорта, в които те са официално въведени и утвърдени от съответната международна
            федерация за измерване, оценка и сертифициране на знанията и компетенциите на съдийс-
            кия апарат от международна категория. При това имахме възможност да работим с ориги-
            налните данни от проведените тестирания, които в спортната акробатика бяха с един, макар
            и малък по състав, но много интересен от научна гледна точка контингент, информацията
            за който, поради своето естество, често пъти е с ограничен достъп за последващи научни
            изследвания и анализи.

                 Дидактическият тест в спортната акробатика, чиито измерителни характеристики и качес-
            тва анализирахме, е въведен от Международната федерация по гимнастика (FIG). Провежда се
            със съдиите, кандидатстващи за получаване на международна категория „Brave“ по спортна ае-
            робика след приключването на специализиран курс на обучение.
                 Целта, която си поставихме, е да се установят измерителните характеристики на дидакти-
            ческия тест с оглед подобряване на качеството на контрола върху резултата от обучението и
            усъвършенстване на теоретичната им подготовка.
                 Задачите в тази връзка бяха:
                 1. Провеждане на международен съдийски курс за обучение на съдии по спортна аеробика
            съобразно  поставените  изисквания  от  Международната  федерация  по гимнастика  (FIG)  (вкл.
            учебно съдържание, помощна литература и материали).
                 2. Тестиране на преминалите курса на обучение съдийки с помощта на разработената от
            FIG тестова батерия и система за оценка.
                 3. Математико-статистическа  обработка на дидактическата  тестова  батерия.
                 4. Формулиране на конкретни предложения за усъвършенстване както на дидактическия
            материал, включен в курса, така и на цялата система за тестване и оценяване на теоретичната
            подготовка на съдийския апарат.
                 Подготовката на дидактическия материал, специализираната литература, учебните посо-
            бия и дидактическата тестова батерия и система на оценка бе осъществена от доц. М. Минева



                                                           221
   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228