Page 227 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 227
В заключение може да се оформят следните изводи и препоръки:
1. Разглеждайки характеристиките на първата част от тестовата батерия, прилагана от
FIG за съдийките по спортна аеробика, трябва да заключим, че тя има много добра
композиционна надеждност и дискриминация, а средната ѝ трудност напълно съот-
ветства на целевата функция – удостояване с международна съдийска категория.
2. Подобряването на характеристиките на тестовата батерия като цяло би трябвало да се
съсредоточи преди всичко върху експертната оценка на вариантите на избираемите
верни отговори и само там, където е наложително, и върху формулировката на основ-
ното тяло на зле функциониращите въпроси.
3. Изчислените с помощта на специализираната програма за характеристика на дидак-
тическите тестове коефициенти позволяват да се въведат промени в цялостната кон-
цепция за оценка на теоретичните знания на съдийския апарат, в която всеки отде-
лен въпрос да има различно „тегло“, съответстващо на неговите характеристики за
трудност и на степента му на корелация с общия бал.
4. Дидактическият материал в специализирания курс за съдиите по спортна аеробика е
необходимо да претърпи корекции, като се отдели по-голямо внимание на изучава-
ните единици, свързани със зле функциониращите въпросите, и на овладяването на
техниката на попълване на теста. Това ще повиши, от една страна, надеждността на
тестовата батерия, а от друга страна, ще доведе до по-качествено усвояване на знани-
ята, необходими за прекатегоризация на съдийския апарат, и в крайна сметка ще до-
веде и до значително по-професионалното изпълнение на съдийските им задължения.
За новия олимпийски цикъл Международната федерация по гимнастика взе решение за
ревизия на теста, предназначен за кандидатите за международна категория съдийки по спортна
аеробика. В неговия нов вариант са взети предвид част от предложенията, които доц. М. Ми-
нева лично внесе, през учебната 2003/2004 г., във ФИГ, благодарение на направената от нас
апробация, формулираните изводи и препоръки. Данните от тази разработка бяха своевре-
менно публикувани [42, 388].
8.3. СПОРТНИ ТАНЦИ
Втората апробация на измерителните характеристики на дидактически тест, предназначен
за контрол върху резултата от проведеното обучение в конкретен вид спорт, осъществихме в
спортните танци. Основанията за този избор на дидактически тест, и то отново в същата група
спортове, при които самото спортно постижение по същество е рангово скалирана величина
(каквито са спортната аеробика, футболът и много други, описани в т. 8.1 и т.8.2), бяха отново
чисто прагматични, а именно: - по структира самият тест е композиционен сложносъставен,
т.е. съдържа няколко скали за измерване в областта на спортните танци; - по функция, насо-
ченост и начин на провеждане – хартиеният му вариант се използва както за контрол върху
учебните постижения на спортните специалисти, така и за спортните съдии; целесъобразност
– наличие на достатъчен брой набрани резултати от вече проведени тестирания към датата на
началото на нашата апробация, и то със случайни извадки от двете генерални съвкупности.
Спортните танци са утвърден самостоятелен вид спорт с многогодишна (над 80 години)
история на развитие и усъвършенстване. Състезанията се провеждат в две отделни дисциплини
– стандартни танци (валс, танго, виенски валс, бавен фокстрот, куикстеп) и латиноамери-
кански танци (самба, ча-ча-ча, румба, пасо добле, джайв). Спортният резултат се определя
чрез сравнителен експертен анализ и оценка на тяхното изпълнение в реално време от съдийски
комисии чрез прилагането на т.нар. мажоритарна система на оценяване (Скейтинг система).
225