Page 229 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 229

Пълната тестова батерия е разработена от Златин Костов на хартиен носител в обем от 10
            страници. Тя отразява целия дидактически материал, включен в учебната програма по специ-
            алността „Спортни танци“. Състои се от общо 215 въпроса със закрити отговори, разпределени
            по раздели, както следва:
                  -  Обща теория – 30 въпроса; - Стандартни танци: валс – 20, танго – 20, виенски валс –
                     5, бавен фокстрот – 20, куикстеп – 20 въпроса;
                  -  Латиноамерикански  танци:  самба  –  20,  ча-ча-ча  –  20,  румба  –  20,  пасо добле – 20,
                     джайв – 20 въпроса.
                 Въпросите позволяват да се разграничат 3 отделни типа скали в зависимост от броя и/или
            комбинацията на посочените верни отговори:
                  - въпроси с 2 дистрактора (1 верен отговор);
                  -въпроси с 4 дистрактора (1 верен отговор);
                  - въпроси с 6 дистрактора (комбинация от 3 верни отговора). Специализираната  матема-
                     тико-статистическа  обработка  на  данните от  този  сложен  в  композиционно
                     отношение тест е осъществена в ИМИ – БАН от Евгения Стоименова и Рени Да-
                     мянова  с  помощта  на  специализиран  софтуерен  продукт  TESTAN-6.5.  Масивът  от
                     данни е изключително голям, тъй като пълната му матрица е с размери 215 х 115.
                 Поради този факт обработката на първичните данни бе  осъществена в няколко отделни
            разреза – отделно за двата различни контингента и отделно за: обща теория, за стандартни и за
            латиноамерикански танци. Също така поради огромния масив от информация, получен вслед-
            ствие на обработката на целия тест, в   настоящата монография, представяме само обработката
            на един от възможните разрези.
                 Анализът на данните бе осъществен на екипен експертен принцип от колектив в състав: гл.
            ас. Зл. Костов, доц. Р. Дамянова от НСА „Васил Левски“ и ст.н.с. Е. Стоименова от ИМИ – БАН.
                 Поради огромния обем от информация се наложи да направим един парциален анализ на
            честотното  разпределение  на  баловете  в  6-те  скали,  който  показа, че те имат нормално или
            много близко до нормалното разпределение.
                 За да се ориентираме в измерителните характеристики на отделните скали в теста, които
            включват  въпроси  от  общата  теория,  спортните и  латиноамериканските танци,  направихме
            първата частична обработка на данните на всички 115 лица върху част от теста – обща теория,
            и по един типичен танц от двете групи танци (спортни и латинотанци), като по този начин се
            оформиха общо 6 скали.
                 Честотният анализ на получените отговори показва, че от гледна точка на характеристи-
            ката „трудност на въпросите“ е налице оптимална настройка (калибровка) на теста, която  в
            композиционната скала е 62.1%, а за отделните скали се движи в диапазона 45–70%.
                 Най-трудна  се  оказва  материята,  свързана  с  теорията  и  практиката  на танца валс (Т =
            56.4%). В същото време се оказват лесни комбинираните скали, където верните отговори на
            въпросите са свързани с комплексите знания за всеки отделен танц и предполагат комбиниране
            на три възможни верни отговора (валс: скала 5 – трудност 68.7%; румба: скала 6 – трудност
            70.1%). Този резултат може да бъде интерпретиран в няколко посоки.
                 Първата се отнася до резултата от обучението, което очевидно е постигнало желания ефект
            по отношение на интегралните знание, а резервите за оптимизиране на учебния процес са в
            посока на по-доброто усвояване на специфичното знание, свързано с танца валс.
                 Втората посока на анализа е свързана с начина на оценяване на верните отговори. Опасе-
            нията, че техническата трудност на въпросите, чиито верни отговори се формират като съчета-
            ние от посочването на два и повече техни елемента, ще затрудни тестираните лица и ще доведе


                                                           227
   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234