Page 229 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 229
Пълната тестова батерия е разработена от Златин Костов на хартиен носител в обем от 10
страници. Тя отразява целия дидактически материал, включен в учебната програма по специ-
алността „Спортни танци“. Състои се от общо 215 въпроса със закрити отговори, разпределени
по раздели, както следва:
- Обща теория – 30 въпроса; - Стандартни танци: валс – 20, танго – 20, виенски валс –
5, бавен фокстрот – 20, куикстеп – 20 въпроса;
- Латиноамерикански танци: самба – 20, ча-ча-ча – 20, румба – 20, пасо добле – 20,
джайв – 20 въпроса.
Въпросите позволяват да се разграничат 3 отделни типа скали в зависимост от броя и/или
комбинацията на посочените верни отговори:
- въпроси с 2 дистрактора (1 верен отговор);
-въпроси с 4 дистрактора (1 верен отговор);
- въпроси с 6 дистрактора (комбинация от 3 верни отговора). Специализираната матема-
тико-статистическа обработка на данните от този сложен в композиционно
отношение тест е осъществена в ИМИ – БАН от Евгения Стоименова и Рени Да-
мянова с помощта на специализиран софтуерен продукт TESTAN-6.5. Масивът от
данни е изключително голям, тъй като пълната му матрица е с размери 215 х 115.
Поради този факт обработката на първичните данни бе осъществена в няколко отделни
разреза – отделно за двата различни контингента и отделно за: обща теория, за стандартни и за
латиноамерикански танци. Също така поради огромния масив от информация, получен вслед-
ствие на обработката на целия тест, в настоящата монография, представяме само обработката
на един от възможните разрези.
Анализът на данните бе осъществен на екипен експертен принцип от колектив в състав: гл.
ас. Зл. Костов, доц. Р. Дамянова от НСА „Васил Левски“ и ст.н.с. Е. Стоименова от ИМИ – БАН.
Поради огромния обем от информация се наложи да направим един парциален анализ на
честотното разпределение на баловете в 6-те скали, който показа, че те имат нормално или
много близко до нормалното разпределение.
За да се ориентираме в измерителните характеристики на отделните скали в теста, които
включват въпроси от общата теория, спортните и латиноамериканските танци, направихме
първата частична обработка на данните на всички 115 лица върху част от теста – обща теория,
и по един типичен танц от двете групи танци (спортни и латинотанци), като по този начин се
оформиха общо 6 скали.
Честотният анализ на получените отговори показва, че от гледна точка на характеристи-
ката „трудност на въпросите“ е налице оптимална настройка (калибровка) на теста, която в
композиционната скала е 62.1%, а за отделните скали се движи в диапазона 45–70%.
Най-трудна се оказва материята, свързана с теорията и практиката на танца валс (Т =
56.4%). В същото време се оказват лесни комбинираните скали, където верните отговори на
въпросите са свързани с комплексите знания за всеки отделен танц и предполагат комбиниране
на три възможни верни отговора (валс: скала 5 – трудност 68.7%; румба: скала 6 – трудност
70.1%). Този резултат може да бъде интерпретиран в няколко посоки.
Първата се отнася до резултата от обучението, което очевидно е постигнало желания ефект
по отношение на интегралните знание, а резервите за оптимизиране на учебния процес са в
посока на по-доброто усвояване на специфичното знание, свързано с танца валс.
Втората посока на анализа е свързана с начина на оценяване на верните отговори. Опасе-
нията, че техническата трудност на въпросите, чиито верни отговори се формират като съчета-
ние от посочването на два и повече техни елемента, ще затрудни тестираните лица и ще доведе
227