Page 234 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 234

Следователно този вариант на теста с общо 9 скали, подобно на докладваната през 2005 г.
            тестова комбинация с 6 скали, може успешно да се прилага тогава, когато това е възможно и
            целесъобразно от гледна точка на учебната програма и преподаваните дидактически единици.
            Използването на тази комбинация от скали,  която  по  същество  представлява  половината  от
            пълния  тест,  е  надежден инструментариум за текуща оценка, експресна оценка или самоо-
            ценка на знанията, предимно за общата теория и за стандартните танци.

                                   Таблица 47. Корелационна матрица на 9-те скали
























                 Изводите и препоръките за практиката от втория модел на тест са:
                  1. Поради ниската надеждност на отделните скали не е желателно те да се ползват самос-
                     тоятелно в качеството им на инструменти за измерване на учебните постижения по
                     специалността „Спортни танци“.
                  2. Съкратеният вариант на теста, съставен от 9 скали, е с висока композиционна надеж-
                     дност, поради което може да се използва за текуща експресна оценка или самооценка
                     на учебните постижения по обща теория и по стандартни танци.
                  3. Оптимизирането на пълния тест и на неговия съкратен вариант, състоящ се от 9 скали,
                     би трябвало преди всичко да се насочи към разделите виенски валс и фокстрот – ком-
                     бинирано образуване на бала, като по този начин може още повече да се подобрят от-
                     делните психометрични свойства и характеристики на теста.
                  4. Целесъобразно е и да се потърсят нови акценти в учебната програма и план  с  оглед
                     повишаване на учебните постижения, професионалната компетентност и квалифика-
                     цията на завършващите курсовете на ЦСДК към НСА спортнопедагогически кадри в
                     специалността „Спортни танци“.

                 В заключение може да се обобщи, че разгледаните два модела на тестове, които на прак-
            тика са производни части от първоначалния тест, са високонадежден и икономичен инструмент
            за контрол върху подготовката и на специалистите от НСА „Васил Левски“, и на кадрите от
            системата на БФСТ. Данните от проведените изследвания и анализи на измерителните характе-
            ристики на различни варианти от тестове, използвани за оценка на спортните специалисти и на
            съдиите в спортните танци, бяха своевременно публикувани [44, 53, 92]. В последствие настъ-
            пилите изменения в международно приетия правилник на тези спортове, в прилаганата система
            за оценяване на спортния резултат и съдържанието и характеристиките на използваните тестови
            батерии бяха също отразени в нашите публикации [93].





                                                           232
   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239