Page 239 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 239
Фигура 47. Разпределение на баловете по съдийски категории
Като се има предвид фактът, че целта на този предварителен експеримент и обработката му е
да се установят качествата на действащата система с оглед нейното бъдещо оптимизиране, в рам-
ките на разрешеното от ФИФА, бихме могли да препоръчаме на съдийската колегия да подобри
българския превод на тестовите въпроси и да увеличи техния брой в отделните тестови варианти.
Също така би могло да се помисли за въвеждането на една секция в тестовете, която да бъде обо-
собена като самостоятелна и въпросите в нея да са с избираем отговор. Тъй като не притежаваме
необходимите качества на експерти в областта на правилника по футбол, бихме обърнали внима-
ние на специалистите, че въпросите, свързани с отсъжданите наказания, могат лесно да бъдат из-
менени с избираем отговор – червен или жълт картон, непряк или пряк свободен удар и др., по-
добно на тези, използвани в разработената от Л. Димитров и А. Гигов компютърна система за
оценка на знанията върху правилника по футбол за специалистите от НСА „Васил Левски“ [61].
8.5. ПЛАТФОРМА ЗА ОБУЧЕНИЕ И САМООБУЧЕНИЕ – ГОЛФ
8.5.1. Общи положения. Образец на спецификация на критериален тест
Всички разгледани дотук (в гл. VI, VII и VIII) методики за измерване и оценка с помощта
на тестове за създаване на банки въпроси и генериране от тях на различни паралелни тестове
за установяване на измерителните им характеристики и вземането на конкретни решения,
свързани с оптимизиране на качествата им, се базираха на основните постулати, залегнали в
класическата теория на тестовете и/или на теорията на положителния отговор. В послед-
ните няколко десетилетия обаче в редица страни с богати традиции в тестирането широко
приложение намира и теорията на критериално-ориентираните тестове (вж. гл. II и IV).
Общата логика за създаването им (от съдържанието на изучаваната проблематика – към
непосредствена цел на обучението) ги прави много подходящи не само за осъществяването на
външен контрол (измерване и оценка на нивото, на което е усвоен даденият материал от
тестираните лица), а и за изграждането на системи за самоусъвършенстване, базирано на прин-
ципа серии от тестирания и самооценки и реализацията на т.нар. последващо обучение.
237