Page 240 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 240

За съжаление в достъпната ни специализирана литература не открихме конкретни мето-
            дични разработки, свързани с непосредственото приложение на критериалните тестове в сфе-
            рата на физическото възпитание и спорта, независимо че тяхното внедряване в практиката и на
            нашата страна крие огромен потенциал.
                 В тази връзка проведохме серия от проучвания и тестирания и на базата на получените от
            тях резултати разработихме нашата платформа за обучение, самообучение и самооценяване на
            знанията и компетенциите, свързани с „Етикета и правилника по голф“, създаването на която
            премина в следната последователност:
               1. Определяне на общите цели на обучението съобразно утвърдения учебен план за специал-
                   ността – треньор по голф, ОКС „бакалавър“.
               2. Декомпозиране на целите на обучението за конкретната година на следване (респ. предвиде-
                   ния за нея учебен план).
               3. Подготовка на всички образователни ресурси, които са неразделна част от идейната плат-
                   форма за обучение, самообучение и самооценка на нивото на знанията и компетенциите
                   (учебници, правилници, ръководства, интернет ресурси и др. [320–333]).
               4. Подготовка на банка въпроси към изучавания материал за генериране на тестове за оценка
                   или самооценка на нивото на знанията по съответен раздел или по целия изучаван материал
                   (т.е. за текущо или семестриално оценяване).
               5.* Изготвяне на примерен образец за спецификация на конкретен тест, включваща учебните
                   цели и дидактическите единици от съответните изучавани раздели и определяне на техните
                   пропорции в теста за семестриален изпит.
               6. Декомпозиране на теста за семестриален изпит и подготовка на паралелни по съдържание
                   тестове за текущо оценяване и подготовка и/или самоподготовка на базата на предвари-
                   телно уточнен критерий за успеваемост.
               7. Разработване на методично ръководство за обучение и самообучение, свързано с изучавания
                   през първата година учебен материал и включващо подробен инструктаж за начина на ад-
                   министриране на семестриалния изпит (време и начин на попълване на теста, право на пол-
                   зване на учебни материали, начин на оценяване и др.).
               8.* Разработване на технологията за установяване на измерителните качества на въпросите в
                   теста и на целия тест (валидност, надеждност и др.).
               9*. Апробация на измерителните качества на варианти на тестове за семестриален изпит, т.е. за
                   установяване на обективността и надеждността на външния контрол върху знанията.
               10.* Определяне на критичната точка на успеваемост .
                                                                       46
                 За лаконичност в изложението ще се спрем само върху тези стъпки, които в процесуално
            отношение са специфични за подобна методика, основана на критериалното оценяване, и в тек-
            ста за яснота са отбелязани със „*“, т.е. отличават го от описаните стъпки в предходните три
            методики, изградени на базата на евристичните модели, измерителните качества на които бяха
            установени с помощта на моделите от теорията на положителния отговор (за подробности по
            останалите стъпки вж. гл. VII).
                 Общата логическа схема на процеса на конструиране на един критериален тест преминава
            от учебното съдържание към крайната цел на обучението и следователно в него не трябва да
            има въпроси или задачи, които не принадлежат на пространството на поставените в обучени-
            ето цели (Фигура 48).


            46  Тук е подходящо да припомним, че за учебните критериални тестове последните три стъпки не са задъл-
              жителни тогава, когато критерият за успеваемост е предварително установен и фиксиран на базата на пред-
              варително установена критична точка за успеваемост.


                                                           238
   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245