Page 245 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 245

варианти, които да представляват добър инструментариум за измерване и оценка на
                                                                 48
                      теоретичните знания в съответната област .
                 Вторият метод е свързан с определяне на стандартите за успешност („cut off“) при критери-
            ално-ориентираните тестове, които са много подходящи за експресна информация относно сте-
            пента на овладяване на даден учебен материал, раздел или дидактическа единица в хода на са-
            мото обучение. И в този случай се насочихме към емпиричните методи, които не предполагат
            много сложни и трудоемки изчислителни процедури и които не са популярни у нас. За целта
            използвахме метода на контрастните групи, предложен от S. Livingstone и M. Zieky [229].
                 Съобразно метода на контрастните групи експертите трябва да оценят компетентността на
            тестираните лица, т.е. да ги разделят на две подгрупи (постигнали–не постигнали поставената
            цел), и да определят процента на квалифицираните лица във всеки интервал от точки на наблю-
            давания бал (точки) от теста.
                 При графичното представяне на резултатите се използва честотното разпределение на наб-
            людаваните балове в двете контрастни групи, като мястото на стандарта за успешност съответ-
            ства на пресечната точка на графиките на честотното разпределение на баловете на двете подг-
            рупи (постигнали–не постигнали целта).
                 Тестираните общо 147 студенти бяха разделени в две контрастни групи (силна и слаба) с
            обем n = 47 и n = 100. Честотното разпределение на баловете на двете  групи  показва,  че
                              2
                   1
            стандартът  за  успешност  ще  бъде  26.5  верни  отговора (Фигура 49).




























                                 Фигура 49. Графично определяне на критичната точка

                 Въз основа на така определения стандарт за успешност лицата от „силната“ група ще бъдат
            категоризирани като „не постигнал целта“, а лицата от „слабата група“, които имат повече от 26
            решени задачи (общо 2), ще бъдат категоризирани като „постигнали целта“. С други думи, при
            този стандарт за спешност 3 от общо 147 тестирани лица ще бъдат оценени грешно (т.е. 2.04%).
            В този случай валидността на решението на теста ще бъде равна на 0.98, тъй като 1 - 0.02 = 0.98.




            48  Тъй като методът е много практичен и според нас би представлявал интерес за цялата спортнопедагоги-
              ческата колегия, той бе докладван на научната конференция на катедра „Теория на спорта“ през май 2007
              г. [48, 50]


                                                           243
   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249   250