Page 249 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 249

ПЕРСПЕКТИВИ

                 Процесите на човешкото развитие, образование и познание са успоредно протичащи във
            времето с процеса на възпитание. Особено силно тази взаимовръзка между всестранното раз-
            витие, образованието и познанието се реализира в процеса на възпитанието със средствата на
            активните  занимания  със  спорт.  Тъй като процесите и явленията в областта на физическото
            възпитание и спорта са сложни многофакторни явления, особено важно е измерването, оценя-
            ването и оптимизирането им да бъдат основани на информацията, събрана с помощта на тестове
            с  установени  измерителни  (психометрични)  качества  (надеждност,  валидност,  обективност,
            икономичност, трудност и др.).
                 Познавателната дейност в образователния процес по физическо възпитание и спорт, за раз-
            лика от чисто теоретичните дисциплини, се характеризира с една много тясна взаимовръзка с
            двигателната активност. Това значително разширява обхвата на цялостната познавателна дей-
            ност и предопределя извънредно широкия потенциален спектър на приложение на тестовете в
            сферата на физическото възпитание и спорта (образователната система по физическо възпита-

            ние и спорт и функционирането на всички дейности, свързани със самата система за физичес-
            кото възпитание и спорт).
                 От една страна, специфичните изисквания към контрола върху учебните постижения, които
            произтичат пряко от спецификата на учебния процес във физическото възпитание и спорта и на
            резултата от него, са свързани както със знанията, уменията и навиците на обучаваните, така и
            с тези знания, умения и навици и компетенции, които трябва да притежават всички спортнопе-
            дагогически кадри.
                 Тези два аспекта на специфичните изисквания към контрола върху учебните постижения,
            обусловени от бинарния характер на педагогическия процес, се отнасят до качеството на спор-
            тнопедагогическото образование във всички негови степени и форми и респективно очертават
            един много широк диапазон на приложение на тестовете в образователната система (ученици,
            студенти, докторанти, преподаватели и др.).

                 Тъй като контролът върху учебните постижения в образованието и обучението позволява
            да се оценяват: учебните постижения по един или друг предмет, който се изучава; постиженията
            на личността в определен етап от нейното развитие; постигането на определени стандарти от
            международен или национален мащаб; ефективността на образователната система и нейните ос-
            новни звена по отношение на предоставените човешки, финансови и материални ресурси; ефек-
            тът от определени иновации в образователната система или в отделни нейни звена и др., то на-
            пълно логично е, че тези цели биха могли да се реализират с помощта на тестове и в образова-
                                                    50
            нието по физическо възпитание и спорт .
                 В зависимост от целите, за които се използват тестовете, те биха могли да бъдат разгледани
            на микро- и макроравнище и/или на тестове за външен и за вътрешен контрол.
                 От друга страна, в съвременното общество спортът като социален феномен придобива нови
            функции и приоритети, които налагат повишаване на научното и технологичното ниво на тре-
            нировъчния процес, a това според Цв. Желязков и Д. Дашева „води и до по-високи изисквания
            към подготовката на всички профилни специалисти в системата на елитния спорт (треньори,
            лекари, рехабилитатори, психолози, конструктори, програмисти и др.)“ [79].


            50  За целта обаче е необходимо в сферата на спортнопедагогическото образование у нас да се разработят и да
              се внедрят тестове с известни измерителни характеристики, съобразени с всички стандарти.


                                                           247
   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254