Page 249 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 249
ПЕРСПЕКТИВИ
Процесите на човешкото развитие, образование и познание са успоредно протичащи във
времето с процеса на възпитание. Особено силно тази взаимовръзка между всестранното раз-
витие, образованието и познанието се реализира в процеса на възпитанието със средствата на
активните занимания със спорт. Тъй като процесите и явленията в областта на физическото
възпитание и спорта са сложни многофакторни явления, особено важно е измерването, оценя-
ването и оптимизирането им да бъдат основани на информацията, събрана с помощта на тестове
с установени измерителни (психометрични) качества (надеждност, валидност, обективност,
икономичност, трудност и др.).
Познавателната дейност в образователния процес по физическо възпитание и спорт, за раз-
лика от чисто теоретичните дисциплини, се характеризира с една много тясна взаимовръзка с
двигателната активност. Това значително разширява обхвата на цялостната познавателна дей-
ност и предопределя извънредно широкия потенциален спектър на приложение на тестовете в
сферата на физическото възпитание и спорта (образователната система по физическо възпита-
ние и спорт и функционирането на всички дейности, свързани със самата система за физичес-
кото възпитание и спорт).
От една страна, специфичните изисквания към контрола върху учебните постижения, които
произтичат пряко от спецификата на учебния процес във физическото възпитание и спорта и на
резултата от него, са свързани както със знанията, уменията и навиците на обучаваните, така и
с тези знания, умения и навици и компетенции, които трябва да притежават всички спортнопе-
дагогически кадри.
Тези два аспекта на специфичните изисквания към контрола върху учебните постижения,
обусловени от бинарния характер на педагогическия процес, се отнасят до качеството на спор-
тнопедагогическото образование във всички негови степени и форми и респективно очертават
един много широк диапазон на приложение на тестовете в образователната система (ученици,
студенти, докторанти, преподаватели и др.).
Тъй като контролът върху учебните постижения в образованието и обучението позволява
да се оценяват: учебните постижения по един или друг предмет, който се изучава; постиженията
на личността в определен етап от нейното развитие; постигането на определени стандарти от
международен или национален мащаб; ефективността на образователната система и нейните ос-
новни звена по отношение на предоставените човешки, финансови и материални ресурси; ефек-
тът от определени иновации в образователната система или в отделни нейни звена и др., то на-
пълно логично е, че тези цели биха могли да се реализират с помощта на тестове и в образова-
50
нието по физическо възпитание и спорт .
В зависимост от целите, за които се използват тестовете, те биха могли да бъдат разгледани
на микро- и макроравнище и/или на тестове за външен и за вътрешен контрол.
От друга страна, в съвременното общество спортът като социален феномен придобива нови
функции и приоритети, които налагат повишаване на научното и технологичното ниво на тре-
нировъчния процес, a това според Цв. Желязков и Д. Дашева „води и до по-високи изисквания
към подготовката на всички профилни специалисти в системата на елитния спорт (треньори,
лекари, рехабилитатори, психолози, конструктори, програмисти и др.)“ [79].
50 За целта обаче е необходимо в сферата на спортнопедагогическото образование у нас да се разработят и да
се внедрят тестове с известни измерителни характеристики, съобразени с всички стандарти.
247