Page 252 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 252

2
                средноаритметична m = n.p, а дисперсията му s = n.p.q, където: n е броят на опитите; p –
                вероятността за настъпването на дадено събитие; q = 1 – p (т.e. вероятността дадено събитие
                да не се случи) (4/1, с. 260). Формата на кривата на плътността на вероятностите на би-
                номното  разпределение зависи от n и p. Ако p  0.5, тя е с полегнало дясно рамо, ако p 
                0.5 – лявото рамо е по-полегато. Формата на кривата е камбановидна и симетрична, когато
                p= q = ½. Независимо че p може да не е равно на q, с нарастването на стойностите на n,
                при положение, че p не се изменя, кривата на биномното разпределение става все по-си-
                метрична и клони към нормалната крива. Това разпределение се използва най-често при
                определяне характеристиките на критериално-ориентираните дидактически тестове.
            Валидност (Validity) – една от основните характеристики на тестовете, която показва дали той
                измерва това, за което е предназначен. Различават се следните видове валидност: съдържа-
                телна  (content  validity),  критериална  (criterion  related  validity),  конструктивна  (construct
                validity),  логическа  или  валидност  по  отношение на  формата  на  представяне  на  теста
                (logical or face validity), прогностична валидност (predictive validity) и конкурентна валид-
                ност (concurrent validity). Критериалната валидност може да бъде по отношение на външен
                или на вътрешен критерий. Кръстосаната техника за измерване на прогностичната валид-
                ност  на  тестовете  е известна като  cross-validity. Domain-referenced validity представлява
                степента,  в която един тест измерва определен конструкт от измерваната област (конти-
                нуум).
            Вътрешна съгласуваност на тестовете (Internal consistent) – представлява един от основните
                показатели за надеждността на тестовете. Показва степента на хомогенност на тестовите
                задачи и зависимостта между тях и натрупаните балове в теста. Изчислява се като корела-
                ция между отделните задачи и бала по формулите на Кудер–Ричардсън, Спирман–Браун,
                Рулон и др.
            Генерална съвкупност – представлява хипотетичен конструкт, обединяващ множеството от
                обекти, които имат поне един общ признак с масово проявление. Характеристиките на ге-
                нералната съвкупност се наричат параметри и се бележат с буквите от гръцката азбука. За
                разлика от параметрите техните точкови оценки (изчислени от извадки) се отбелязват с
                буквите от латинската азбука. Така например един от основните параметри на генералната
                съвкупност – нейното средно равнище, се бележи с µ, а неговата точкова оценка – средно-
                аритметичната, изчислена от извадка – с латинското Х с една черта отгоре.
            Дидактически тест (Аchievement test, Academic test, Scholar test, Aptitude test) – тестове за
                оценка на степента  на  учебните  постижения  към  даден  момент  (от учебния процес или
                от развитието на тестираните лица) или за оценка на динамиката в учебните постижения.
                Представлява набор от въпроси и задачи с предварително установен отговор и/или начини
                на решаване от една или няколко познавателни области или раздели.

            Дискриминативна (разграничителна) сила на тестовите задачи (Discrimination index) –
                тази характеристика на тестовите въпроси, която показва степента, в която те разгранича-
                ват  „подготвените“ от  „неподготвените“ („успешните“ от  неуспешните“;  „постигналите
                целта“ от „не постигналите целта“) тестирани лица. За изчисляването на тази характерис-
                тика при нормативните и критериалните тестове се  използват  различни  формули.  Интер-
                претацията  на  изчисленията  също  е  различна и зависи от вида на тестовете – нормативни
                или критериално-ориентирани. Дисперсия – статистически показател за разсейването на
                резултатите  около  средното  равнище  на  генералната  съвкупност  ().  Дисперсията  () е
                                                                                              2
                равна на квадрата на стандартното отклонение в измерваната извадка ( = s ).

                                                           250
   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257