Page 255 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 255

личина. Когато това разпределение се нормира (стандартизира) и вместо да се работи с от-
                делните стойности на променливата се използват стандартизираните отклонения Zi, се по-
                лучава нормираното (стандартизирано) нормално разпределение с математическо очакване
                0 и дисперсия 1.
            Нормативни (класически) тестове – дидактически тестове, при които оценяването на постиг-
                натите учебни постижения се извършва съобразно класическата теория на тестовете чрез
                съпоставянето на личните резултати с тези на нормативна група от тестирани лица.
            Натрупана (кумулативна) честота – получава се чрез сумиране на емпиричните абсолютни
                или относителни честоти на величината. В интервалните вариационни редове тя се обра-
                зува чрез събиране на честотите от предходните интервали и може да бъде абсолютна нат-

                рупана честота (fcum) или относителна кумулативна честота (Wcum). Честотният анализ
                на постигнатите резултати от контрастните (екстремалните) групи тестирани лица се из-
                ползва в класическата теория на тестовете при определяне на трудността и разделителната
                сила на отделните въпроси, при определяне на ефективността и характеристиките на алтер-
                нативите за отговор и на дистракторите и др.
            Норма – това са приведените към определени норми стойности от тестовите резултати, които
                се използват при сравняване и оценка на конкретни тестови резултати. Такива норми се
                използват  предимно  при  т.нар. нормативни тестове,  предназначени за оценка и респек-
                тивно подреждане (класиране) на тестираните лица. При критериалните тестове тези норми
                имат „повече смисъл на една граница, стандарт за успешност“, спрямо който тестираните
                лица се оценяват в зависимост от това дали техните постижения са под или над тази гра-
                ница (успешен/неуспешен), без да се класират тестираните съобразно постигнатите резул-
                тати. Нормите могат да бъдат параметрични и непараметрични.
            Оценяване на теста – в класическата теория на тестовете това представлява процесът на съ-
                поставяне на индивидуалните тестови резултати с тези на дадена нормативна група от лица,
                а в теорията на критериално-ориентираните тестове – процесът на съпоставяне между пос-
                тавените  дидактически  цели  и  постигнатите  учебни  постижения.  Оценяването  може  да
                бъде вътрешно и външно, обективно или субективно или комбинация от двете (например
                – външно обективно и т.н.).
            Паралелни (еквивалентни) форми  на теста  (equivalent forms) –  варианти  на един и същ
                тест. Нарича се още метод на алтернативните форми (alternate-form method). Използва се
                най-често при администрирането на тестирането с оглед осигуряването на пълна самосто-
                ятелност при измерване на индивидуалните учебни постижения на тестираните и елими-
                ниране на шансовете от автоматично преписване и/или при изчисляване на надеждността
                на теста. В последния случай надеждността на теста се изразява количествено чрез коефи-
                циентите на корелация между постигнатите  резултати  в  еквивалентните  форми на теста,
                приложен при едни и същи лица.
            Прогностични възможности на теста – една от измерителните характеристики на тестовете,
                разкриваща степента, в която резултатите от един тест могат да сл ужат за определяне на
                бъдещото поведение на тестираните лица. По принцип единствено тестовете с добра валид-
                ност и надеждност имат и високи прогностични възможности.
            Ранг (Range) – позицията, мястото на дадено лице (случай) при подреждането на стойностите
                на изследваната променлива величина във възходящ или низходящ вариационен ред.
            Релевантност (relevance) – степен на съответствие между дадена задача или теста като цяло и
                конкретната учебна цел, достигането на която се измерва с теста. В този смисъл релеван-
                тността е една от характеристиките на валидността на теста.


                                                           253
   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260