Page 253 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 253

Дисперсионен анализ – Използва се, когато: 1) изследването на ефективността на един фактор
                обхваща повече от две степени; 2) трябва да се вземат предвид повече  фактори,  които
                оказват влияние върху разпределението на изследваната случайна променлива величина;
                3) за установяване на връзки и зависимости; 4) при проверка на адекватността на избрания
                модел на зависимост; 5) при проверка на обясняващите променливи и др.
            Дистрактор – грешен отговор, посочен заедно с останалите верни отговори при задачите от
                един дидактически тест, изграден от въпроси с множествен избор за отговор.
            Дължина на теста – общият брой на въпросите или задачите, включени в един тест. Опреде-
                лянето на дължината на нормативните тестове може да стане с помощта на формулите на
                Спирман–Браун, а на критериално-ориентираните тестове с формулата, предложена от Р.
                Берг.
            Едномерност  на тестовите въпроси  – основно предположение в теорията на положителния
                отговор, свързано с идеята, че въпросите в един тест (или от скала на сложен тест) измерват
                един-единствен латентен признак – теоретичните знания и способностите на лицата в да-
                дена конкретна област, за които се съди чрез наблюдаваните тестови балове.
            Еквивалентност – надеждността на дидактическите тестове, която се изразява в относител-
                ната еднаквост на постигнатите резултати от тестирането на едни и същи лица с две раз-
                лични паралелни форми на теста. Изчислява се като корелация между резултатите от двете
                тестирания.
            Експертна оценка – метод за изследване на съгласуваността в мненията на група експерти по
                даден проблем. Този метод се прилага най-често при предварителния анализ на въпросите
                и задачите, съставящи дидактическите тестове, при операционализацията на целите и за-
                дачите на обучението, постигането на които ще се контролира и измерва чрез дидактичес-
                кия тест, при определянето на валидността на тестовете и при установяването на стандар-
                тите за успешност при критериално-ориентираните тестове.
            Екстремални (контрастни) групи – групи от изследваните лица, които най-често се опреде-
                лят въз основа на постигнатите в теста резултати или чрез експертни оценки (слаба/силна
                група; постигнали целта/не постигнали целта лица; обучени/необучени и др.). Резултатите
                на тези групи лица се използват при изчисляването на трудността и разделителната сила на
                отделните въпроси и задачи в дидактическите тестове, при изчисляването на надеждността
                на тестовете, при определяне на стандартите за успешност и др.
            Извадка  (Sample)  –  част  от  генералната  съвкупност,  чието  множество  от  стойности  на
                събитията  (лица  или  случаи)  представлява  възможните  реализации  на една променлива
                величина. Извадките се делят на представителни и преднамерени. Броят на случаите (n),
                попаднали  в извадката, се нарича обем  на извадката. Прието е една извадка да се нарича
                малка по обем тогава, когато n  30.
            Икономичност на теста – една от основните измерителни характеристики на дидактическите
                тестове, която се отнася до времевия бюджет, изразходван за конструирането, админист-
                рирането и оценяването на резултатите, както и до тяхната обща финансова себестойност.
            Инвариантност на тестовете – една от основните характеристики на нормативните (класи-
                чески) тестове, която се изразява в промяна на наблюдаваните тестови балове (Х) при смя-
                ната  на  изследваните  извадки.  Инвариантността  на  тестовите балове при нормативните
                тестове е едно от основните ограничителни условия на класическата теория на дидактичес-
                ките тестове, дължащо се преди всичко на основните предположения, на които тя е изгра-
                дена. Този негативен момент от класическата теория на тестовете се преодолява чрез въ-
                веждането на по-стриктни предположения в теорията на положителния отговор.



                                                           251
   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258