Page 250 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 250

Това определя и една цяла нова сфера на приложение на дидактическите и психологичес-
                                                                                       51
            ките тестове в качеството им на научноизследователски инструментариум .
                 В зависимост от функциите, които изпълняват, дидактическите тестове условно могат да бъ-
            дат разделени на тестове за контрол на микро- и на макроравнище.
                 На микроравнище с помощта на тестовете и у нас, подобно на много други страни, могат
            да се решават проблеми, свързани с:
                - повишаване  на  общата  и  специалната  култура  на  учащите  се  (интернет  тестиране  за
                   тяхната осведоменост за историята; екологичния начин на живот и влиянието на актив-

                   ните занимания със спорт върху здравето им; международните успехи на изявените ни
                   спортисти и др.);
                - повишаване на собствената професионална квалификация (учене през целия живот и др.).
                 На макроравнище с помощта на тестовете могат да се решат проблемите, свързани с:
                - определяне на професионалната компетентност на спортнопедагогическите кадри, обслуж-
                   ващи цялата система за физическо възпитание и спорт (елитен спорт, спорт за всички и др.);
                - подбора на кадрите (заемане на определени административни или управленски позиции или
                   за промяна на заеманите позиции) и оптимизиране на кадровия потенциал, обслужващ сис-
                   темата.
                 Създадените от нас методики за генериране на евристични модели от тестове за контрол
            върху  учебните  постижения  във  висшето  спортнопедагогическо образование  позволяват  да
            се комбинират предимствата на тестовете, съставени от  открити  отговори,  с  предимствата
            на  тестовете  с  избираеми  отговори.  При това съобразно целевите функции на измерването и
            оценяването с тях могат да се прилагат методите за нормативно или критериално оценяване
            на измерителните им характеристики. Създаването на банки  от въпроси с  установени изме-
            рителни качества от своя  страна дава възможност да се генерират неограничен брой  еврис-

            тично моделирани тестове с оптимален баланс между измерителните им качества съобразно:
                -  различните нива на подготовка на тестираните лица (респ. учебните постижения – знания,
                   умения и навици);
                -  различните  цели  на  тестирането  (входящо,  крайно  или  междинно оценяване,  интерак-
                   тивно  обучение  в  дадена  област,  оценяване  на знанията в няколко дисциплини или
                   области и др.).
                 Методичното обединяване на моделираните тестове по дадена учебна дисциплина в единен
            синхрон с разработените за нея дидактически материали създава идейни платформи, които имат
            голям потенциал за практическо приложение.















            51  Това предполага задължителното установяване на измерителните качества на всички тестове и техните българ-
            ски модификации (педагогически, психологически и др.) съобразно постулатите на описаните по-горе теории и
            спазването на утвърдените международни и национални стандарти.

                                                           248
   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255