Page 254 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 254

Коефициент на корелация (coefficient of correlation) – описва степента на зависимост между
                две променливи величини. В зависимост от скалирането на променливите величини (ка-
                чествени: алтернативни, номинални, рангови, или количествени:  интервални или  пропор-
                ционални)  се  използват  различни  формули  за изчисляване на коефициентите на корела-
                ция.
            Корекция за налучкване (guessing correction) – случайният избор на верния отговор  (при
                въпросите с множествен избор на отговори) е възможно да се дължи както на  усвоените
                знания,  така  и  на  чисто  случайното  му  налучкване.  Поради това при изчисляване на
                трудността и разделителната сила на задачите и на тестовете като цяло се взема предвид
                вероятността  за  случаен  верен  отговор,  постигнат чрез  налучкване.  Тази  вероятност  се
                явява една корекция при изчисляването както на постигнатия бал, така и на трудността и
                на дискриминативната сила.
            Критериално-ориентирани тестове – дидактически тестове, при които съобразно  теорията
                на  критериалните  тестове  оценяването  на  учебните  постижения  се извършва съобразно
                степента на постигане на поставените дидактически цели. Медиана  (Ме)  –  стойността,
                деляща вариационния ред на две равни части. Тя е равна  на  50-ия  персентил  (Ме=Р50).
                Медианата  е  една  от  точковите  оценки  на средното равнище (μ).
            Мода (Мо) – най-често срещащата се стойност във вариационния ред, т.е. стойността с макси-
                мална абсолютна честота. Модата е също точкова оценка на средното равнище (μ).
            Надеждност (Reliability) – една от основните характеристики на тестовете (включително и на
                дидактическите тестове), която показва точността на този метод. В класическата теория
                на дидактическите тестове тя се дефинира като степен на  съвпадение  между  измерения
                резултат и действителното състояние на изследвания признак. Надеждността в смисъл на
                стабилност на постигнатите резултати се определя въз основа на двукратно тестиране на
                една и съща извадка след известен  период  от  време  (тест–ретест);  чрез  приложение  на
                теста в две паралелни групи; чрез приложение на еквивалентни тестове (еквивалентност)

                в различни групи; чрез разделяне на тестовете на две равностойни половини или чрез прес-
                мятане на вътрешната съгласуваност на тестовите задачи с постигнатия бал. При всички
                тези  подходи  се  използват  адекватни  коефициенти  на  корелация,  които  представляват
                числовия израз на надеждността на теста. При дидактическите тестове, измерващи учеб-
                ните постижения в няколко различни области (обособени в отделни скали),  се  изчислява
                и  композиционната  надеждност  на  тестовете.  Тя  в  числов вид  изразява  степента  на
                общата композиционна надеждност на целия тест, като при това се отчита и приносът на
                резултатите по всяка отделна скала към общия постигнат резултат.
            Нормално разпределение на честотите – първата идея за това теоретично разпределение на
                честотите принадлежи на английския математик с френски произход Abraham  de  Moivre
                (1667–1754),  който  го  определя  като  непрекъсната  форма  на биномното разпределение.
                Впоследствие през XIX век това теоретично разпределение  се  описва  успоредно  и  неза-
                висимо  от  немския  математик Carl  Friedrich Gauß (1777–1855) и френския математик,
                физик и астроном Pierre-Simon, marquis de Laplace (1749–1827). Те залагат този тип разп-
                ределение  в  основата  на  теорията на случайните грешки, поради което това теоретично
                разпределение е известно още като Гаус–Лапласово нормално разпределение. Графиката
                на нормалното разпределение на честотите е идеално симетрична крива с камбановидна
                форма. То представлява разпределението на една непрекъсната (индискретна) случайна ве-




                                                           252
   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259