Page 257 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 257

за предварителна оценка на учебните програми преди внедряването им; в) за създаването и
                развитието на теориите и тяхното привеждане в технологичен порядък (операционализи-
                ране) посредством точното подреждане и описание на учебния процес и неговите поетапни
                цели.
            Тест с висок залог (High stakes tests) – стандартизирани тестове за оценяване на учебните
                постижения и компетенции, които у нас са познати като външно оценяване. При тях „зало-
                гът“ се отнася преди всичко до последствията за тестираното лице от взетите въз основа на
                резултатите от теста решения (вж. също стандартизиран тест).
            Трудност на тестовите въпроси – измерителна характеристика на въпросите, задачите в един ди-
                дактически тест. В класическата теория на тестовете се изчислява като относителен дял или по-
                точно като отношение между броя на лицата, решили вярно въпроса, и общия брой тестирани
                лица. Фактически  терминът не отразява точно  съдържанието на това отношение и би било
                редно да се употребява „леснота“ на въпросите. При оптимизиране на нормативните тестове е
                препоръчително да се подбират въпроси с оптимална трудност, а при критериално-ориентира-
                ните тестове – въпроси с оптимално съответствие между трудността на въпросите и поставе-
                ната дидактическа цел или цели.
            Хомогенност на една тестова скала – представлява едномерността на въпросите и задачите, ко-
                ито се предполага, че измерват един и същ теоретичен конструкт (познавателна област, раздел
                от учебния материал или дадена учебна цел). Измерва се чрез изчисляване на матрицата на ин-
                теркорелациите, т.е. между коефициентите на корелация между баловете на отделните задачи
                и между общия бал и бала на задачите. Една скала се приема за еднородна тогава, когато липс-
                ват отрицателни коефициенти на корелация.
            Хетерогенност на една тестова скала – разнородност на скалата. Приема се, че една скала е
                нееднородна, когато в нея са включени тестови въпроси с отрицателни корелация между тях
                и/или общия тестови бал на скалата.
            Чувствителност към преподаването (instructional sensitivity) – метод за установяване на степента,
                в която критериално-ориентираните тестове установяват настъпилите промени в учебните пос-
                тижения като следствие от провеждания учебен процес.
            Честотен анализ – анализ на емпиричните и теоретичните разпределения на баловете във всички
                групи тестирани лица (контрастни, екстремални и др.)
































                                                           255
   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262