Page 257 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 257
за предварителна оценка на учебните програми преди внедряването им; в) за създаването и
развитието на теориите и тяхното привеждане в технологичен порядък (операционализи-
ране) посредством точното подреждане и описание на учебния процес и неговите поетапни
цели.
Тест с висок залог (High stakes tests) – стандартизирани тестове за оценяване на учебните
постижения и компетенции, които у нас са познати като външно оценяване. При тях „зало-
гът“ се отнася преди всичко до последствията за тестираното лице от взетите въз основа на
резултатите от теста решения (вж. също стандартизиран тест).
Трудност на тестовите въпроси – измерителна характеристика на въпросите, задачите в един ди-
дактически тест. В класическата теория на тестовете се изчислява като относителен дял или по-
точно като отношение между броя на лицата, решили вярно въпроса, и общия брой тестирани
лица. Фактически терминът не отразява точно съдържанието на това отношение и би било
редно да се употребява „леснота“ на въпросите. При оптимизиране на нормативните тестове е
препоръчително да се подбират въпроси с оптимална трудност, а при критериално-ориентира-
ните тестове – въпроси с оптимално съответствие между трудността на въпросите и поставе-
ната дидактическа цел или цели.
Хомогенност на една тестова скала – представлява едномерността на въпросите и задачите, ко-
ито се предполага, че измерват един и същ теоретичен конструкт (познавателна област, раздел
от учебния материал или дадена учебна цел). Измерва се чрез изчисляване на матрицата на ин-
теркорелациите, т.е. между коефициентите на корелация между баловете на отделните задачи
и между общия бал и бала на задачите. Една скала се приема за еднородна тогава, когато липс-
ват отрицателни коефициенти на корелация.
Хетерогенност на една тестова скала – разнородност на скалата. Приема се, че една скала е
нееднородна, когато в нея са включени тестови въпроси с отрицателни корелация между тях
и/или общия тестови бал на скалата.
Чувствителност към преподаването (instructional sensitivity) – метод за установяване на степента,
в която критериално-ориентираните тестове установяват настъпилите промени в учебните пос-
тижения като следствие от провеждания учебен процес.
Честотен анализ – анализ на емпиричните и теоретичните разпределения на баловете във всички
групи тестирани лица (контрастни, екстремални и др.)
255