Page 256 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 256

Скали  на  един  тест  (субтест)  –  сложните  в  композиционно  отношение  тестове, които из-
                мерват учебните постижения в различни области или в различни раздели на една и съща
                учебна дисциплина, се разглеждат като съставени от отделни скали за оценка (субтестове).
                Всяка отделна скала (субтест) има за цел да измери учебните постижения в една-единст-
                вена област или раздел.
            Сплитхалф метод (Split-half method) – представлява един от класическите методи за изчис-
                ляване на надеждността на тестовете, които се разделят на половина (примерно четно и
                нечетно), след което се изчислява коефициентът на корелация на резултатите.
            Средноаритметична величина – представлява също точкова оценка на средното равнище (µ),
                която при малки извадки се изчислява като отношение между сумата от всички стойности
                на променливата величина и общия брой на стойностите ѝ.
            Средно квадратично (стандартно) отклонение и дисперсия – точкова оценка за разсейване
                (отклонение) на действителните стойностите около средната величина. Изчислено от дан-
                ните на една извадка, се бележи с латинската буква S, а в генералната съвкупност с гръцката
                буква σ. Много често за установяване на степента на разсейване се използват претегленото
                                                 2
                отклонение, неговият квадрат (S и дисперсията σ ) или изразеният в безразмерни величини
                                                                   2
                коефициент на вариация (V %).
            Стандартност при провеждане на един тест – представлява едно от основните изисквания
                за  провеждане  на  педагогическото  измерване,  при  което  се  спазват точно определени
                организационно-методични, технически и педагогически правила и норми, описани под-
                робно в спецификацията на тестовете. Стандартността на провеждането на тестовете гаран-
                тира точността на измерването и се отнася както за всички външни условия (продължител-
                ност на теста, изпитни форми, форми за оценка и др.), така и за всички вътрешни условия
                за  провеждането  на тестовете (като денонощните колебания в естествените биологични
                цикли, еднакво психично състояние и др.).
            Стандартизация на дидактическите тестове – представлява крайният етап от създаването на
                тестовете. Класическата  стандартизация на дидактическите тестове представлява проце-
                дура, при която се определят нормите (мащабите) за сравняване на емпиричните индиви-
                дуални резултати спрямо тези, постигнати от нормиращата представителна извадка. При
                критериално-ориентираните тестове стандартизацията се отнася до определянето на гра-
                ничните (праговите) стойности на стандарта за успешност (cut-off, passing score).
            Стандарт за успешност, прагова (гранична) стойност, граничен резултат  или бал (cut-
                off, standard, passing score) – тази гранична стойност от скалата за оценка  на  тестовите
                резултати, въз основа на която тестовите резултати на лицата се оценяват като „постиг-
                нали“ или „не постигнали“ поставените дидактически цели. Методите  за  определяне  на
                граничните стойности са: емпирични, теоретични и смесени. Понастоящем проблемът не
                е намерил напълно задоволително решение.
            Стандартна грешка на един тест  (standard error) – статистически показател  за разсейва-
                нето  (отклонението)  на  тестовия  бал.  Тя  е  равна  на  произведението  на стандартното
                отклонение на бала и квадратния корен на единица минус корелационния коефициент, по-
                казващ надеждността на теста.
            Таксономии (Taxonomy) – понятието „таксономия“ има гръцки произход (taxis – ред и nomos
                – закон). Таксономията е наука, която по същество се занимава с групировката на обектите
                и явленията. В редица случаи тя се отъждествява с понятия като „клъстеризация“, „автома-
                тична класификация“ и др. Таксономии в обучението – представляват класификация на це-
                лите на обучението, които могат да бъдат: а) за измерване на резултатите от обучението; б)


                                                           254
   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261