Page 247 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 247

лящи правнонормативната рамка на този спорт, приети от международните и европейските цен-
            трали в голфа (ITF, R&A.St.Andrwes и EGA), като Етикет и правилник, Хандикеп система, на-
            редбите за провеждането на състезанията, са в процес на изпитание и са с различен срок за прак-
            тическото им внедряване в отделни региони и страни (2020–2021 г.), а платформата за сертифи-
            циране на съдийския апарат е разработена на три нива [408].

                                                8.6. ЗАКЛЮЧЕНИЕ

                 Развитието и внедряването на облачните технологии в различни области на съвременното
            световно образователно пространство в последните две десетилетия на третото хилядолетие, от
            гледната точна на разглежданата от нас проблематика, неминуемо рефлектират и върху настъп-
            ващите изменения в съвременното образование, а оттам и върху приложението на стандартизи-
            раните тестове в международен, национален и регионален план.
                  Примери за развитието на подобни съвременни дидактически системи за обучение и ква-
            лификация  на  официалните  лица  (съдийски  и  административен  апарат, треньори,
            състезатели и др.) са системите на: Международната федерация по спортни танци (т.нар. Скей-
            тинг система), Световната къща на голфа „Сейнт Андрюз“, Шотландия, Американската голф
            асоциация [298, 296], на Международната федерация по гимнастика (вкл. и спортна аеробика),
            на Международната федерация по футбол [222] и редица други спортни федерации и органи-
            зации. Например платформата за електронно обучение (ADЕL) на международната антидо-
            пинг  агенция  (WADA),  която  от  м.  януари  2021  г.  внедрява  нова  нейна  версия  –  ADEL,
            включва различни модули на обучението и периодично сертифициране на компетенциите на
            типове участници в международните състезания и видове спорт [384].
                  На европейско равнище в тази област понастоящем се реализират редица международните
            проекти от програмата Еразъм +, като проекта – Повишаване на уменията на спортните кадри
            „Onside“ (2018–2020). Целта на проекта е да се дефинират тези основни компетенции, умения и
            знания, които трябва да владеят официалните лица от всички националности и видове спорт и
            методологично да се разработят съвременни модули за обучение в онлайн среда. В проекта като
            партньори участват редица международни и национални организации от 9 страни – членки на
            ЕС, като общият им брой включва 11 международни правителствени и неправителствени орга-
            низации, между които е и НСА, представяна от доц. Ив. Славчев. Координатор на целия проект
            е Европейската обсерватория за спорт и заетост (EOSE) [411]. Инд. 47
                 Докладът по изпълнението на този първи по рода си проект се очаква да бъде официално
            публикуван в началото на 2021 г.
                  Второто десетилетие на този век и по-специално създалата се обстановка, свързана със све-
            товната пандемия и разпространението на Ковид-19 в международен мащаб, успоредно с всички
            негативни икономически и социални последствия, създаде реални условия за един много значим
            тласък и ускорено внедряване на всички съвременни информационно-комуникационни техно-
            логии за обмен на значителни големи масиви от данни и ресурси в сферите на научните и обра-
            зователните процеси във физическото възпитание и спорта. Разнообразяването на формите, на-
            чините и средствата за комуникация пряко рефлектира върху все по-голямото уплътняване
            на смесените зони на научното познание (т.нар. shared space) и необходимостта от усвояване на
            нови знания и компетенции. Това очертава една ясна тенденция за нарастващата приложна зна-
            чимост на стандартизираните тестове за контрол и оценка на знанията на официалните лица
            в национален и международен мащаб. [371]






                                                           245
   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252