Page 247 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 247
лящи правнонормативната рамка на този спорт, приети от международните и европейските цен-
трали в голфа (ITF, R&A.St.Andrwes и EGA), като Етикет и правилник, Хандикеп система, на-
редбите за провеждането на състезанията, са в процес на изпитание и са с различен срок за прак-
тическото им внедряване в отделни региони и страни (2020–2021 г.), а платформата за сертифи-
циране на съдийския апарат е разработена на три нива [408].
8.6. ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Развитието и внедряването на облачните технологии в различни области на съвременното
световно образователно пространство в последните две десетилетия на третото хилядолетие, от
гледната точна на разглежданата от нас проблематика, неминуемо рефлектират и върху настъп-
ващите изменения в съвременното образование, а оттам и върху приложението на стандартизи-
раните тестове в международен, национален и регионален план.
Примери за развитието на подобни съвременни дидактически системи за обучение и ква-
лификация на официалните лица (съдийски и административен апарат, треньори,
състезатели и др.) са системите на: Международната федерация по спортни танци (т.нар. Скей-
тинг система), Световната къща на голфа „Сейнт Андрюз“, Шотландия, Американската голф
асоциация [298, 296], на Международната федерация по гимнастика (вкл. и спортна аеробика),
на Международната федерация по футбол [222] и редица други спортни федерации и органи-
зации. Например платформата за електронно обучение (ADЕL) на международната антидо-
пинг агенция (WADA), която от м. януари 2021 г. внедрява нова нейна версия – ADEL,
включва различни модули на обучението и периодично сертифициране на компетенциите на
типове участници в международните състезания и видове спорт [384].
На европейско равнище в тази област понастоящем се реализират редица международните
проекти от програмата Еразъм +, като проекта – Повишаване на уменията на спортните кадри
„Onside“ (2018–2020). Целта на проекта е да се дефинират тези основни компетенции, умения и
знания, които трябва да владеят официалните лица от всички националности и видове спорт и
методологично да се разработят съвременни модули за обучение в онлайн среда. В проекта като
партньори участват редица международни и национални организации от 9 страни – членки на
ЕС, като общият им брой включва 11 международни правителствени и неправителствени орга-
низации, между които е и НСА, представяна от доц. Ив. Славчев. Координатор на целия проект
е Европейската обсерватория за спорт и заетост (EOSE) [411]. Инд. 47
Докладът по изпълнението на този първи по рода си проект се очаква да бъде официално
публикуван в началото на 2021 г.
Второто десетилетие на този век и по-специално създалата се обстановка, свързана със све-
товната пандемия и разпространението на Ковид-19 в международен мащаб, успоредно с всички
негативни икономически и социални последствия, създаде реални условия за един много значим
тласък и ускорено внедряване на всички съвременни информационно-комуникационни техно-
логии за обмен на значителни големи масиви от данни и ресурси в сферите на научните и обра-
зователните процеси във физическото възпитание и спорта. Разнообразяването на формите, на-
чините и средствата за комуникация пряко рефлектира върху все по-голямото уплътняване
на смесените зони на научното познание (т.нар. shared space) и необходимостта от усвояване на
нови знания и компетенции. Това очертава една ясна тенденция за нарастващата приложна зна-
чимост на стандартизираните тестове за контрол и оценка на знанията на официалните лица
в национален и международен мащаб. [371]
245