Page 231 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 231
Фигура 40. Разпределение на общия бал
Анализът на обобщените характеристики ни дава основание да твърдим, че оценките на
тестираните лица на базата само на обща теория, валс и румба са достатъчно надежден инстру-
ментариум за измерване на нивото на компетентност на съответните специалисти. Резултатът
позволява тази комбинация да се използва като самостоятелна съставна тестова батерия (от
типа на „survey test“ с 3 отделни подтеста) с цел:
- експресна оценка на базовите знания;
- разграничаване на различните нива на компетентност на специалистите;
- разработване на подобни тестови варианти за самоподготовка и самооценка на знанията.
Въвеждането на такъв подход ще съкрати чувствително и технологичното време за адек-
ватна оценка на теоретичните знания от страна на водещия преподавател или за самооценка от
страна на тестираните лица.
Анализът на обобщените характеристики и подреждането на въпросите по основните им
характеристики – дискриминативна сила, трудност и корелация с крайния бал, позволява да
оптимизираме и да настройваме тестовата батерия чрез изключване или модифициране на
тези въпроси, които имат ниска дискриминативност и/или трудност, или слаба корелация.
Например въпрос 74 е лесен, с ниска дискриминация и със значителна корелация, което поз-
волява той да бъде изключен, модифициран или оставен в зависимост от спецификата на
приложението на дадения тест (за самоподготовка, за определяне на различни нива на ком-
петентност и т.н.).
Благодарение на осъществените анализи Зл. Костов създаде оптимизирана версия на
теста, която за разлика от първоначалния вариант от общо 215 въпроса съдържа 60 въпроса.
В този нов вариант се запазват измерителните качества на първоначалния тест, но в същото
време се постига значителна икономизация на контрола по линията на намаления разход на
време за неговото администриране.
Втората частична обработка на данните бе само върху тестовете, попълвани от спортно-
педагогическите кадри на БФСТ, преминали основния курс на обучение по специалността към
ЦСДК при НСА (n = 90).
Съображенията за разделяне на двете групи от тестирани лица (студенти от администра-
тивен и съдийски апарат, обслужващ състезанията) са свързани както с различните целеви
229