Page 231 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 231

Фигура 40. Разпределение на общия бал


                 Анализът на обобщените характеристики ни дава основание да твърдим, че оценките на
            тестираните лица на базата само на обща теория, валс и румба са достатъчно надежден инстру-
            ментариум за измерване на нивото на компетентност на съответните специалисти. Резултатът
            позволява  тази  комбинация  да  се  използва като самостоятелна съставна тестова батерия (от
            типа на „survey test“ с 3 отделни подтеста) с цел:
                 -  експресна оценка на базовите знания;
                 -  разграничаване на различните нива на компетентност на специалистите;
                 - разработване на подобни тестови варианти за самоподготовка и самооценка на знанията.
                 Въвеждането на такъв подход ще съкрати чувствително и технологичното време за адек-
            ватна оценка на теоретичните знания от страна на водещия преподавател или за самооценка от
            страна на тестираните лица.
                 Анализът на обобщените характеристики и подреждането на въпросите по основните им
            характеристики – дискриминативна сила, трудност и корелация с крайния бал, позволява да
            оптимизираме и да настройваме тестовата батерия чрез изключване или модифициране на
            тези въпроси, които имат ниска дискриминативност и/или трудност, или слаба корелация.
            Например въпрос 74 е лесен, с ниска дискриминация и със значителна корелация, което поз-
            волява той да бъде изключен, модифициран или оставен в зависимост от спецификата на
            приложението на дадения тест (за самоподготовка, за определяне на различни нива на ком-
            петентност и т.н.).
                 Благодарение  на  осъществените  анализи  Зл.  Костов  създаде  оптимизирана  версия  на
            теста, която за разлика от първоначалния вариант от общо  215 въпроса съдържа 60 въпроса.
            В този нов вариант се запазват измерителните качества на първоначалния тест, но в същото
            време се постига значителна икономизация на контрола по линията на намаления разход на
            време за неговото администриране.
                 Втората частична обработка на данните бе само върху тестовете, попълвани от спортно-
            педагогическите кадри на БФСТ, преминали основния курс на обучение по специалността към
            ЦСДК при НСА (n = 90).
                 Съображенията за разделяне на двете групи от тестирани лица (студенти от администра-
            тивен  и  съдийски  апарат,  обслужващ  състезанията)  са  свързани  както с различните целеви


                                                           229
   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235   236