Page 226 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 226
Анализът на обобщените таблици за трудност, дискриминация и корелация на въпросите
с общия бал показва, че освен цитираните по-горе въпроси с нулева корелация има и голяма
серия от въпроси с отрицателни корелации (Таблица 45).
Таблица 45. Въпроси с отрицателна корелация с общата скала
Тези въпроси, подобно на въпросите без връзка с общия бал, се нуждаят от детайлен анализ
на измерителните им характеристики и на функцията на предложените избираеми отговори.
Преди да направим парциалния анализ на всеки отделен въпрос, потърсихме общото
между тях. Оказа се, че в по-голямата си част цитираните въпроси са от типа на заданията,
при които верният отговор е съставен от комбинацията на различни негови компоненти, сред
които има и грешни отговори. Това е индикация по-скоро за това, че зад лошото функциони-
ране на тези въпроси се крие не някакъв дефект във формулировката им, а по-скоро в техни-
ческото оформяне на верните и грешните отговори. Именно това оформление изключително
много затруднява попълването на теста. По всяка вероятност то е довело и до множество
по-скоро чисто технически грешки при попълването. В този смисъл оптимизацията на теста и
подобряването на измерителните му характеристики може да се постигне, без да се променя
съдържанието на въпросите или тяхната пропорция по отношение на различните раздели на
материала, върху който се провежда контролът (теория, нормативни документи, технически
елементи, комбинации от елементи, съчетания, оценяване и др.).
По принцип отстраняването на зле работещите въпроси води до увеличаване на надежд-
ността на теста, но, от друга страна, елиминирането на толкова много въпроси ще неутрализира
този ефект. Най-добрият вариант е да се препоръча и да се въведе изцяло нова процедура, свър-
зана с оценката на въпросите, в които верният отговор представлява комбинация от определен
брой дистрактори. Това е така, защото понастоящем пропускането на един елемент от верния
отговор води до отчитането на грешен отговор за целия въпрос. На практика това е несправед-
ливо „наказание“, равно по сила на изцяло неверен отговор на даден въпрос. Такава процедура,
която би могла да повиши характеристиките на тестовата батерия и да доведе до по-голяма
стандартност, е декомпозирането на този тип въпроси във въпроси с един верен отговор или,
при невъзможност това да се осъществи поради спецификата на разглежданите дидактически
единици, в краен случай да се въведат оценки от дробни числа за всеки вярно посочен елемент
(например въпрос, в който верният отговор предполага да се посочи комбинацията от 4 еле-
мента, а тестираното лице е посочило 3 верни и 1 неверен – да получи 3/4 и т.н.).
Всичко това е въпрос на експертна оценка, която може да бъде направена единствено от
Международната федерация и съответно единствено тя е в състояние да вземе крайните реше-
ния, свързани с ревизията на теста и със системата за неговото оценяване.
224