Page 211 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 211

За да не усложняваме излишно системата на оценяване на теста, решихме на този етап да
            не въвеждаме наказателни точки за грешен отговор (т.е. отнемане на точки). По време на инст-
            руктажа преди провеждането на теста студентите бяха подробно  информирани  за  този  нов
                                                                                    45
            момент в начина на формиране на крайната им семестриална оценка .
                 Новият оптимизиран тест бе използван за първи път по време на семестриалния изпит на
            студентите от задочна форма на обучение през учебната 2005/2006 г.
                 Подобно на текущото оценяване, анализирано преди това, и в този тест балът се представя
            в една композиционна скала, съставена от 3 други скали. За разлика от текущото оценяване,
            където всяка отделна скала представлява резултатите от различни раздели на изучавания мате-
            риал, при този тест всяка скала представлява резултатите от въпросите с еднакви тегла. По този
            начин се получават 4 разпределения на баловете – на композиционната скала и на трите скали
            за въпросите с тегла 1, 2 и 3 точки (Таблица 42).

                       Таблица 42. Композиционна скала на тест с различни тегла на въпросите











                 От Таблица 42 се вижда, че въпросите с тегло 1 точка, които образуват първата състав-
            на скала, са 50.8% от целия тест, а другите две съставни скали са съответно 25.4 и 23.8%.
            Това разпределение на относителния дял на трудността на въпросите с различни тегла оце-
            няваме като много добре балансирано, тъй като тестът е предназначен за  семестриален
            изпит.
                 Контролът върху тези пропорции на въпросите позволява трудността на тестовете да се
            настройва спрямо целевите му функции. Това означава, че тестът може да бъде калибриран
            (настройван) съобразно целите, за които се използва. Разбира се, това е възможно само тогава,
            когато предварително е налице количествена информация за индексите на трудност на въпро-
            сите. По подобен начин например преподавателят може да създаде достатъчно надежден и ва-
            лиден моделиран входящ тест, чрез който тестираните лица да бъдат допускани до устен изпит,
            решаване на задачи, на конкретни казуси и др.
                 В следващата таблица е представено процентното разпределение на пропуснатите отго-
            вори, от което се вижда, че този процент за целия тест е много нисък. Не се наблюдават спе-
            циални  серии  от  пропуснати  въпроси,  което  означава, че студентите са давали отговори на
            въпроси от областта на всички изучавани раздели по статистика, а най-високата средна труд-
            ност се наблюдава на графиката при въпросите с тегло 2 точки (67.5%) при средна трудност на
            композиционната скала от 63.5% (Таблица 43).







            45  Много важно е екзаминаторите предварително да осведомяват тестираните лица за начините, по които ще
              се оценяват отговорите им, тъй като  наличието или липсата на наказателни точки  са определящи по
              отношение на печелившите стратегии за попълване на тестовете.



                                                           209
   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216