Page 194 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 194

Такава двойка въпроси са:
            1. Тогава, когато теоретичният модел сключва остър ъгъл с Х, ъгловият коефициент b е:
                  А/ b > 0                   Б/ b < 0                    В/ b = 0

            2.  Ъгловият коефициент (b) на фиг. 9 е :
                  А/ b > 0                  Б/ b < 0                     В/ b = 0


















                 И двата въпроса предполагат един и същ тип знания за един и същ статистически показател
            – ъгловия коефициент b.

                 Друга подобна двойка въпроси е:

            1. Когато теоретичният модел на линията на регресия пресича и ординатата, и абсцисата
            там, където са отрицателните им стойности, свободният член (а) е:
                  А/ а < 0                   Б/ а > 0                    В/ а = 0

            2. Свободният член (а) на линейната зависимост на фиг. 7 е:
                  А/ а < 0                    Б/ а > 0                   В/ а = 0

















                 Тази констатация се съгласува много добре както със съвременните схващания за харак-
            тера на процесите преподаване и учене и съответстващите им модели за контрол, така и с изс-
            ледванията, свързани с практическото приложение на теорията на дидактическите тестове, ана-
            лизирани в предходните части на този труд.
                 Бе установено, че и в двата посочени като типични случаи първите два въпроса имат по-лоши
            характеристики от вторите и не „функционират“ добре. Във втория пример обаче като смущаващ
            фактор („шум“) за ниските измерителни характеристики на въпрос 1 има и една друга възможност
            – тестираните лица да не знаят значението на използваните термини „ордината“ и „абсциса“ или
            в по-добрия случай да ги бъркат. По тази причина е много възможно този тип въпроси, формули-
            рани само вербално (без графики), да измерват не това, което желаем – знанията по статистика, а
            знанията по геометрия или по елементарна математика. По този начин в хода на IV експеримент



                                                           192
   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199