Page 194 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 194
Такава двойка въпроси са:
1. Тогава, когато теоретичният модел сключва остър ъгъл с Х, ъгловият коефициент b е:
А/ b > 0 Б/ b < 0 В/ b = 0
2. Ъгловият коефициент (b) на фиг. 9 е :
А/ b > 0 Б/ b < 0 В/ b = 0
И двата въпроса предполагат един и същ тип знания за един и същ статистически показател
– ъгловия коефициент b.
Друга подобна двойка въпроси е:
1. Когато теоретичният модел на линията на регресия пресича и ординатата, и абсцисата
там, където са отрицателните им стойности, свободният член (а) е:
А/ а < 0 Б/ а > 0 В/ а = 0
2. Свободният член (а) на линейната зависимост на фиг. 7 е:
А/ а < 0 Б/ а > 0 В/ а = 0
Тази констатация се съгласува много добре както със съвременните схващания за харак-
тера на процесите преподаване и учене и съответстващите им модели за контрол, така и с изс-
ледванията, свързани с практическото приложение на теорията на дидактическите тестове, ана-
лизирани в предходните части на този труд.
Бе установено, че и в двата посочени като типични случаи първите два въпроса имат по-лоши
характеристики от вторите и не „функционират“ добре. Във втория пример обаче като смущаващ
фактор („шум“) за ниските измерителни характеристики на въпрос 1 има и една друга възможност
– тестираните лица да не знаят значението на използваните термини „ордината“ и „абсциса“ или
в по-добрия случай да ги бъркат. По тази причина е много възможно този тип въпроси, формули-
рани само вербално (без графики), да измерват не това, което желаем – знанията по статистика, а
знанията по геометрия или по елементарна математика. По този начин в хода на IV експеримент
192