Page 121 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 121

възможно да се определи степента на компетентност на постигналите целта тестирани лица
            (τk), които са в състояние да покрият както целите на крайното тестиране, така и всички
            междинни цели [205].
                 През 1972 г. J. Block предлага един по-опростен модел за определяне на стандартите за
            успешност, изграден на базата на експеримент с общо 5 учебни групи, в които всички лица са
            с еднакви учебни постижения в началото на учебния процес, установени чрез входящ тест
            [160]. В контролната група се провежда конвенционално обучение по утвърдена учебна прог-
            рама с фиксиран хорариум. В 4-те експериментални групи времето за усвояване на учебния
            материал се установява в зависимост от процентното съотношение между груповите резултати
            и поставените междинни цели по следния начин: при 2-рата група обучението продължава до
            момента, в който цялата група е в състояние да реши вярно 65% от теста; при 3-тата група –
            75%; при 4-тата група – 85% и при 5-ата група – 95% от теста. Лицата от 5-те групи са тести-
            рани с финален учебен тест и с тестове за установяване на представите и интереса на обучава-
            ните към учебния процес. Данните от учебните тестове са представени на Фигура 10.





















                         Фигура 10. Оптимизиране на тестовете (цит. по К. Кlauer [216, с. 71])

                 От Фигура 10 се вижда, че зависимостта между поставените цели и постигнатите резул-
            тати е криволинейна и има параболичен характер. С други думи, първоначално с повишаване
            на поставените цели в обучението нарастват и постигнатите резултати, след което при прека-
            лено високи цели афективните резултати започват да намаляват, а зависимостта между поста-
            вените цели и стойностите на познавателния (когнитивния) процес започват да нарастват. В
            този случай се забелязват  дефазирани  максимуми  в  двете  зависимости.  Ако  се  приеме,  че
            двата типа цели (познавателните и афективните) са еднакво важни, то стойността на стандарта
            за успешност на предходния тест трябва да бъде отчетена съобразно пресечната точка на двете
            криви. В случай че когнитивните (а) и афективните (b) резултати са еднакво важни, то желаната
            стойност на компетентност на лицата (К) ще бъде оптимална, когато (К) заема максимални
            стойности, тъй като:

                             К = а + b.

                 Независимо че предположенията, върху които е изграден този метод, са дискусионни
            и очевидно оптимумът се намира под 100%, методът е популярен поради лесната си при-
            ложимост. Според нас и двата метода са подходящи за приложение при определяне на стой-
            ностите на междинните стандарти на успешност и биха обслужвали текущия контрол и
            текущото оценяване в образователните институции (училища, университети, учебни кур-
            сове и др.).


                                                           119
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126