Page 119 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 119

избира резултатът на едно лице, който е в близост до предполагаемата критична граница, и се
            проследява дали този резултат ще бъде квалифициран като „успял“ или „не успял“. Ако бъде
            квалифициран като „успял“, се проследява следващият по-нисък резултат; ако и вторият ре-
            зултат бъде отхвърлен („не успял“), се проследява резултатът на лицето, което има по-висок
            резултат от първото. По този начин чрез проследяване на решенията, които се вземат за лица
            с резултати под и над границата, се уточнява точната ѝ стойност. Математическата обосновка
            на метода е описана през 1980 г. от S. Livingstone, а подробната ѝ аргументация е направена
            от S. Livingstone и М. Zieky през 1982 г. [228, 229]. Впоследствие методът се използва и при
            биномните модели на К. Klauer и др.
                 Третият метод, предложен от S. Livingstone и М. Zieky, е известен като метод на референт-
            ните групи. Той е изключително лесно приложим, тъй като се основава на логичното предпо-
            ложение, че когато примерно в една група 80% от тестираните са успели, то за гранична стой-
            ност на стандарта за успешност трябва да се приемат 20% от всички тестови въпроси. По този
            начин втората група тестирани лица, наречена референтна група, се оценява с тази нормираща
            стойност. Ако резултатите на първата и втората (референтната) група от двата теста не са иден-
            тични, може да се приложи някой от регресионните методи.
                 През 1981 г. S. Koffler [218] провежда един интересен сравнителен експеримент, като
            използва изчислителните процедури, описани в първите 3 метода (L. Nedelsky, W. Angoff,
            R. Ebel), както и предложените от S. Livingstone – М. Zieky върху резултатите, получени от
            контрастни групи, изпитани с 8 теста. През същата година друг колектив, под ръководст-
            вото на J. Poggio [253], провежда подобен сравнителен експеримент с 12 теста посредством
            описаните  вече три  емпирични  методики и  метода на контрастните  групи.  Отново най-
            ниски са стойностите на стандарта за успешност, определени по методиката на L. Nedelsky,
            следвани от стойностите по метода на контрастните групи. В резултат на разликите в стан-
            дартите за успешност, изчислени по отделните методики, и броят на тестираните лица, от-
            хвърлени като не постигнали поставените учебни цели, е различен. Подобни са резултатите
            и в сравнителните изследвания, проведени през 1983 г. от S. Mils, който също прилага па-
            ралелно всички описани дотук методи върху 15 теста. Подобно на J. Poggio и кол., S. Mils
            [241] заключава, че при определяне на граничните стойности на стандарта за успешност –
            както с методите, основани на генерализиращата теория, така и с тези на контрастните или
            на референтните групи, голямо значение има величината на вътрешногруповата и междуг-
            руповата вариация на резултатите. Като обобщение на трите сравнителни експеримента
            може да се заключи, че дори когато използването на няколко различни методики за опре-
            деляне на стандарта за успешност е правомерно, тяхното едновременно прилагане и еднак-
            вата им интерпретация са нелогични, тъй като самите методи се градят върху различни
            предположения и концепции.
                 Независимо че впоследствие редица учени като R. Brennan и R. Lockwood [163], М. Kane и
            J. Wilson [213], К. Klauer [216] и др. доразвиват описаните концептуални модели и методи за
            определяне на стойностите на стандартите за успешност (респ. за намаляване на риска от грешно
            оценяване на тестовите резултати) и за повишаване на съдържателната валидност на критери-
            ално-ориентираните тестове, проблемът все още не е решен удовлетворително.
                 Другият подход за определяне на стандартите за успешност при критериално-ориентира-
            ните тестове е свързан с използването на външни критерии по две методики. Съгласно първата
            методика стандартите за успешност се определят чрез провеждане на класически експеримент
            с представителна извадка. Методът е известен в немската литература като „първоначално обу-
            чение“ или „външен критерий“ (Fruheres Lernen als Aussenkriterium). С помощта на входящ


                                                           117
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124