Page 124 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 124
На Фигура 12 възходящата линейна функция представя взетите положителни решения, а
низходящата – взетите отрицателни решения. Очевидно допусканите грешки за лицата, чиито
тестови резултати попадат в зоната между пресечните точки на двете функции, ще бъдат отно-
сително по-малки, докато при екстремните стойности на функциите те ще имат толкова по-
голямо значение, колкото по-голяма е допусканата грешка. Квадратичната функция на щетите
безспорно подсилва тенденцията на относително по-малкото значение на малките грешки и
по-голямото значение на големите грешки.
Определянето на критичната точка на стандарта за успешност zz на критериално-ориен-
тираните тестове чрез стъпаловидната прекъсната функция може да се изчисли по предложе-
ната от P. Vijin и W. Molenaar [273] формула:
z 1 r
Zz z tt , (39)
r tt
където:
τz – стойност на поставената учебна цел;
rtt – надеждност на теста;
zλ – отношение между двата типа грешки.
Отношението между двата типа грешки zλ не зависи от абсолютната стойност на загубите,
причинени от всяко грешно решение, т.е.
l ( )
,
l ( )
грешката от неправилно класиране ( ) се разделя на грешката от неправилно отхвърляне ( ) и
се дефинира от израза:
1
z 1 (40)
,
1
където:
φ представлява преобразуваното нормално разпределение на z.
-1
Когато критичната стойност на стандарта на успешност се отчита в точки от тестовия бал
съобразно израз (39), се използва формулата:
x x s x z z (41)
z
Когато надеждността rtt и стойността на стандарта на успешност на един тест хz са количес-
твено установени, за определянето на λ може да се използва изразът:
1
1
z r (42)
z z tt
1 r
tt
122