Page 126 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 126
Фигура 13. Зависимост между дължината на теста и съответните класификации
при три тестови извадки и два метода на паралелно тестиране (цит. по К. Klauer [216, с. 93])
От Фигура 13 се вижда, че и при критериално-ориентираните тестове, подобно на класи-
ческите нормативни тестове, зависимостта между консистентността на решенията и дължи-
ната на теста има нелинеен характер и е от типа на експонентите. При това прави впечатление
фактът, че при равни други условия, при 8 тестови въпроса, независимо от трудността (1, 2 или
3), около и над 85% от всички взети решения са правилни. Авторите заключават, че при апро-
бацията на тестовете може да се прецени предварително кои стойности на променливите
величини ще доведат до минимизиране на щетите от неправилно взетите решения съобразно
изискванията на конкретната ситуация.
Въз основа на казано дотук може да се обобщи, че критериално-ориентираните дидак-
тически тестове представляват една предварително подбрана на експертна основа съв-
купност от казуси, задачи и въпроси в дадена област, наречена „необходим континуум от
знания“. Те са предназначени и конструирани, за да се измерват и оценяват възможностите
на тестираните лица да оценяват даден казус и/или да оценяват съвкупности от казуси и в
зависимост от тяхната успеваемост да бъдат групирани в различни алтернативни групи
и/или нива на компетенциите им. В този смисъл критериално-ориентираните дидактически
тестове са особено подходящи за обективен контрол и оценка на знанията, уменията и на-
виците при всички възрастови групи и нива на компетенции. По тази причина те съвсем
логично намират широко практическо приложение за контрол върху компетенциите и рес-
пективно за подбор и по-нататъшно кариерно развитие на кадрите в областта на физичес-
кото възпитание и спорта. Проблемите, свързани с практическото им приложение, са разг-
ледани подробно съответно в гл. VII и VIII.
124