Page 115 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 115
Тъй като критериално-ориентираните тестове се конструират така, че да се осигури мак-
симална съгласуваност между тестовите въпроси и поставените учебни цели, които са пред-
назначени да измерват, вътрешната им съгласуваност (хомогенност) има по-пряка връзка със
съдържателната валидност на тестовете, отколкото с надеждността им.
4.3. ВАЛИДНОСТ
Подобно на класическата теория на нормативните тестове, проверката на валидността
на критериално-ориентираните тестове се извършва с помощта на разделянето на тести-
раните лица на подгрупи (издържали–не издържали; силна– слаба група или групи с раз-
лична подготвеност: силна–средна–слаба и т.н.) и проследяването на честотното разпре-
деление на получените в тези подгрупи отговори. Когато резултатите са представени под
формата на алтернативно скалирани величини, за оценка на валидността може да се из-
ползва добре известният и описан вече по-горе Ф-коефициент на корелация и таблицата
на 4-те полета; кога- то резултатите са номинално скалирани – коефициентът на контин-
генция С, а когато са рангово скалирани – коефициентът на Spearman. Освен познатите
коефициенти на корелация, за установяване на валидността на критериално-ориентира-
ните тестове се използват и редица специално създадени коефициенти. Такъв коефициент
на съответствие, с чиято помощ може да се определи съдържателната валидност, е този от
следващия израз [14]:
N
n
e
CVR = 2 , (38)
N
2
където:
ne – брой експерти, оценяващи положително тестовите въпроси
(т.е. смятат, че те представляват представителна извадка
на генералната съвкупност от въпроси върху преподавания материал);
N – общ брой експерти.
Стойностите на коефициента варират в интервала от -1 до +1. Когато точно половината от
експертите са посочили, че задачите в теста не съответстват на поставените учебни цели, кое-
фициентът е равен на 0. Положителните стойности на коефициента означават, че преоблада-
ващата част от експертите оценяват задачите в теста като представителна извадка на генерал-
ната съвкупност от въпроси върху преподавания материал.
За определяне на валидността на критериално-ориентираните тестове може да се из-
ползват и коефициентите за съответствие на Frike , „капа“-коефициентът на Cohen, коефи-
циентът на Livingstone и др., тъй като по принцип съответствието (хомогенността) на въп-
росите в такъв тест има пряко отношение както към надеждността, така и към съдържател-
ната им валидност.
Независимо от възможността с помощта на тези коефициенти да се определи валид-
ността на критериалните тестове, в критичен дух трябва да отбележим, че понастоящем
това е възможно главно за въпросите с избираем отговор, независимо че в преподавателс-
ката практика те се използват относително по-рядко от въпросите със свободен отговор.
При това един от основните проблеми, свързани с експертното определяне на стандартите
за успешност на критериално-ориентираните тестове, все още не е намерил удовлетвори-
телно решение, въпреки че са разработени редица формализирани варианти за неговото
113