Page 110 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 110

Тъй като критериалните тестове са  насочени  преди  всичко към  установяване на ефекта
            от обучението в дадена дисциплина или област от познанието, методическите подходи за оп-
            ределяне на постигнатия ефект се изразяват в класическия експеримент с една група от лица,
            тестирани преди началото на учебната програма и след приключването ѝ, или с две независими
            извадки (контролна и експериментална група). Освен познатите от математическата статистика
            традиционни методи за доказателство на хипотези в подобни случаи, специално за критери-
            ално-ориентираните тестове са разработени и въведени редица математически индекси като
            тези на W. Popham и др. [14, 254–256].
                 Така W. Popham предлага план, според който извадката се подлага на апробация преди
            започване на обучението и след неговото приключване, като се използва таблицата на 4-те
            полета. Тази таблица позволява да се определят тези задачи, които трябва да се включат в
            теста, както и тези задачи, които трябва да се отстранят от неговия окончателен вариант,
            тъй като нито е логично, нито има някакво оправдание в теста да фигурират задачи, които
            тестираните решават по-добре преди курса на обучение, отколкото след неговото приключ-
            ване [255].
                 За разлика от индексите за трудност и дискриминативна сила, чието изчисляване и ин-
            терпретация се различават при нормативните и при критериално-ориентираните тестове,
            то анализът на характеристиките на дистракторите, използвани при въпросите и задачите
            със закрити отговори, не се различава чувствително. Основната разлика произтича от ин-
            терпретацията на получените количествени стойности и докато при нормативните дидак-
            тически тестове стойностите на индексите информират за това какви са учебните постиже-
            ния на едно лице спрямо останалите тестирани, то при критериално-ориентираните тестове
            тези стойности ориентират в каква степен са постигнати поставени учебни цели.
                 Приложението  на  основните  постулати  на  теорията  на  критериално-ориентираните
            тестове в практиката предполага ясно и разширено дефиниране на йерархично подредените
            учебни цели, операционализация на целите, прецизно определяне на целевите групи, екс-
            пертна оценка на включените в теста задачи и въпроси, апробация за определяне на изме-
            рителните качества на всяка задача поотделно и на теста като цяло.
                 Тъй като критериално-ориентираните дидактически тестове са особено подходящи за
            обективен  контрол  и  оценка  на  знанията,  уменията  и  навиците  при  всички  възрастови
            групи и нива на спортна квалификация и компетенция, те биха могли да намерят широко
            приложение в практиката на редица спортове.
                 За  съжаление  литературното  проучване  на  достъпните  информационни  източници,
            публикувано от нас през 2007 г., показва, че математико-статистическите методи за доказ-
            ване на техните характеристики в качеството им на научен измерителен инструментариум
            у нас все още представлява „бяло поле“ в спортната методична литература [322]. В тази
            връзка насочихме впоследствие и научните разработки на Д. Петкова, проведени в периода
            от 2010 до 2014 г., където, за да се установят и оценят измерителните характеристики на
            емпирично създадените и апробирани критериално-ориентирани тестове за контрол на зна-
            нията на студентите, бяха използвани когнитивните равнища на Bloom, B. в матрицата на
            Teylor, B. Заедно с приложението на различни подходящи непараметрични критерии за до-
            казателството на хипотези тя се оказа особено информативна за степента на реализация на
            поставените цели при електронното обучение в подготовката на спортните педагози от спе-
            циалност ски, спортна анимация и общообразователния предмет „Статистически методи в
            спорта“ в НСА [334].




                                                           108
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115