Page 108 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 108

ГЛАВА IV. ТЕОРИЯ НА КРИТЕРИАЛНИТЕ ТЕСТОВЕ

                                     4.1. КРИТЕРИАЛЕН МОДЕЛ НА ТЕСТ
                 Теорията на критериално-ориентираните тестове (теория на критериалните тестове) е от-
            носително нова научна постановка на проблемите, свързани с тестирането в областта на педа-
            гогиката и психологията.
                 Нейната поява се отнася към времето на Първата световна война, но истинското ѝ развитие
            като относително самостоятелна теория се отнася към средата на XX век.
                 Основната разлика между теорията на критериално-ориентираните тестове и класическата
            (нормативната) теория е, че при нея стойностите на наблюдаваните променливи величини се
            оценяват от гледна точка на нивото на съответствие (сходство или разлика) между учебните
            постижения на тестирате лица и някаква предварително формулирана, от експертите в дадена
            област, система от цели и критерии за степента на овладяване на дадено конкретно учебно съ-
            държание. В случая получените стойности на тестираните лица не се съпоставят със стойнос-
            тите на други тестирани от определени репрезентативни за дадена генерална съвкупност из-
            вадки, както това се прави съобразно постулатите на нормативната теория на тестовете.
                 За разлика от класическата теория на тестовете, теорията на критериално-ориентираните
            тестове е насочена към оценка на измерителните качества на тестовете, възникването на тази
            теория се свързва с въвеждането на понятието „поведенчески цели“
                  и т.нар. усъвършенстващо (последващо) обучение и моделираното обучение за усъвър-
            шенстване на знанията и на компетенциите.
                 По принцип съобразно теорията на критериално-ориентираните дидактически тестове се
            приема, че съответствието между един тестови въпрос и целите на обучението, за които въп-
            росът е предназначен да измерва (на англ. Item-objective congruence), по същество представ-
            лява показател за валидността на задачата. В този случай експертите преценяват дали задачата:
            действително измерва дидактическата единица, за която е предназначена; какви са нейните раз-
            граничителни способности да разделя тестираните лица на две подгрупи – постигнали и не пос-
            тигнали целта; и дали тя не притежава някои недостатъци (допуснати структурни или стилис-
            тични). Това  съответствие  се  установява  на  базата  на  експертните  оценки  по  три основни
            критерия: 1. Учебно съдържание, което се разглежда като един фиксиран континуум от знания
            (или номинално скалирана променлива величина); 2. Поведение  на  тестираните лица по отно-
            шение на този континуум от знания, въз основа на което те се разделят на две групи (алтерна-
            тивно скалирана променлива величина от типа на: усвоили – не усвоили учебното съдържание
            или успели и не успели да вземат даден тест и др.);  3.  Йерархична класификация на учебните
            цели. Очевидно приложението на основните постулати на теорията на критериално-ориентира-
            ните тестове предполага ясно и разширено дефиниране на йерархично структурирани учебни
            цели, операционализацията им, прецизно определяне на целевите групи, експертна оценка на
            включените в теста въпроси и апробация на измерителните качества на всяка задача поотделно
            и на теста като цяло.
                 Първите системни изследвания, свързани с операционализацията на целите, са направени
            в когнитивната таксономия на B. Bloom, 1972 (вж. гл. II. 2.5).
                 Особено полезна при конструирането на критериалните тестове е матрицата, предложена
            от  R.  Taylor,  в  която  се  съчетават  измеренията  на  пространството  на  т.нар.  S-компоненти
            (учебно съдържание и ситуации) с тези на R-компонентите (знания, разбиране и приложение
            на учебното съдържание).




                                                           106
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113