Page 104 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 104

През 1952 г. обаче F. Lord изказва съображението, че изчислената по този начин оптимална
            трудност е систематично с около 0.10 по-ниска от действителната, тъй като трудните въпроси
            стимулират „налучкването“ и по този начин се натрупва по-голяма грешка в измерването (Таб-
            лица 8).

                                     Таблица 8. Оптимална трудност на въпросите















                 Контролът върху оптималната трудност на тестовите въпроси е един от възможните
            начини за постигане на две различни цели – класиране на тестираните и тяхното насочване към
            различни нива за обучение (групи – начинаещи, напреднали, надарени и др.).
                 По принцип тогава, когато целта е да се разграничат тестираните лица, усвоили съответ-
            ните дидактически единици от един учебен курс в желаната степен, от тези, които не са ги
            усвоили, е желателно да се включат повече сравнително лесни тестови въпроси, при които,
            при равни други условия, разпределението на баловете в теста става с подчертана отрица-
            телна асиметрия.
                 Когато в един тест преобладават въпросите с по-висока трудност, разпределението на ба-
            ловете е с положителна асиметрия. Подобни тестове имат по-добри възможности за разграни-
            чаване на тестираните лица в зависимост от нивото на техните способности и  учебните им
            постижения. Идеалната ситуация е тогава, когато въпросите в подобен тест имат висок поло-
            жителен индекс на дискриминация (т.е. допринасят за вътрешната конструктивна надеждност)
            и имат висока положителна корелация с определения външен критерий (т.е. когато имат висока
            критериална валидност).
                 Извършването на процедурите по оценката и установяване на честотното разпределение
            на отговорите на всеки въпрос в даден дидактически тест е свързано с много голям разход на
            време,  поради  което  минимализирането  му по  възможните познати начини  (автоматизация
            и/или компютризация) се отразява силно върху  икономичността  на  тестовете  и  ефекта  от
            тяхното приложение в учебно-възпитателния педагогически процес. Анализът на това разп-
            ределение  се  облекчава  чувствително  и  от  приложението  на  специализираните  софтуерни
            продукти за установяване на измерителните характеристики на отделни въпроси и/или на из-
            ползваните тестови варианти.


                            3.4.2. Други характеристики. Оценка на дистракторите
                 Освен чрез индекса на дискриминация, разграничителните възможности на тестовите
            задачи може да се оценят и чрез установяване на връзката им с останалите задачи. По прин-
            цип за установяване на зависимостта между тестовите въпроси и композиционната скала на
            теста се използват: бисериалната, точковата бисериална корелация и коригираната точкова
            бисериална корелация. За установяване на зависимостта между тестовите въпроси и скалата,
            в която той участва пряко, се използва коефициентът на обикновена линейна корелация на
            Pearson.



                                                           102
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109