Page 99 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 99

къв външен критерий и отрицателна корелация с друг такъв критерий. В този смисъл из-
            ползването на тест Б и В е полезно за вземането на правилните решения при приема на
            тестираните лица.
                 Друг  критерий при  вземането на  решения, свързани  с  ориентацията на тестираните
            лица, е липсващата (или много ниската) корелация между баловете, постигнати в използ-
            ваните прогностични тестове, и високата корелация на всеки от делен тест с успеха по да-
            ден специфичен за дейността външен критерий. Когато прогностичните тестове корелират
            високо с успеха по определен специфичен критерий, т.е. имат висока критериална валид-
            ност, но не корелират помежду си, всеки от тях предоставя независима информация за взе-
            мането на валидни (правилни) решения, свързана с правилната ориентация на лицата. Ако
            обаче между резултатите от прогностичните тестове има висока корелация, се предполага,
            че измерват едни и същи възможности на тестираните лица, и всеки от тях предлага много
            малко информация за вземането на едно или друго валидно решение, свързано с правилната
            ориентация на тестираните.
                 Основните  изисквания  за  осигуряването  на  високата  степен  на  валидност на тестовете
            очертават едно явно парадоксално противоречие с изискванията, свързани с повишаването на
            степента на надеждност на тестовете, което Е. Стоименова обобщава по следния начин:
                 1. За да се максимализира надеждността, трябва да се избират тестови задачи с колкото е
            възможно по-висока корелация помежду им.
                 2. За да се максимализира валидността, трябва да се избират тестови задачи, които имат

            колкото е възможно по-висока корелация с външен критерий и колкото е възможно по-ниска
            корелация помежду им [125].
                 В  тази  връзка  разработването  на  тестове  с  добри  измерителни  качества  по  същество
            представлява оптимизационна задача с различни варианти на сполучливи решения в зави-
            симост от целите на измерването. Тя е свързана пряко с прецизния анализ на основните из-
            мерителни характеристики на всеки въпрос и/или задача, включен в теста, и от качествата
            на всеки един от предложените варианти за отговор при въпросите с множествен избор. В
            това се състои и една от основните разлики между приложението на класическата теория на
            нормативните  тестове  за  установяване  на  измерителните  качества  на  моторните  (двига-
            телни) тестове и приложението ѝ при установяването на качествата на дидактическите тес-
            тове. И докато методите и използваният математико-статистически апарат за установяване
            на количествените стойности на критериите за надеждността, валидността и другите качес-
            тва на нормативните тестове са добре известни, то методите и формулите за установяване на
            качествата на въпросите и на отговорите (при множествен избор) са сравнително много по-
            малко популярни у нас.
                 Основната причина за това се крие в спецификата на дейността в сферата на физическото
            възпитание и спорта, където в различните системи за контрол върху тренировъчния процес и
            състезателната изява на спортистите, напълно логично, доминира двигателният компонент и
            респ. широката употреба на двигателните (моторни) тестове.

                                    3.4. АНАЛИЗ НА ТЕСТОВИТЕ ЗАДАЧИ

                 Въпросите и/или задачите (Item), от които е съставен един тест или са съставени различни
            негови скали и които определят неговите измерителни характеристики, по същество представ-
            ляват извадка от възможния континуум на тези учебни постижения, които е предназначен да
            измерва тестът. От друга страна, числовите характеристики на самите въпроси представляват


                                                           97
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104