Page 98 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 98
Ако обаче ситуацията се промени и се използват два теста Б и В, при което резултатите от
тест Б корелират с успеха на клас 1 (rБ/1 = 0.4), но не корелират с успеха на клас 2 (rБ/2 = 0.0), а
резултатите от тест В не корелират с успеха на клас 1 ( rБ/1 = 0.0), но корелират с успеха на клас
2 (rБ/2 = 0.4), то очевидно в този случай ще бъде налице висока разграничителната валидност.
Отново решението може да бъде да се запишат в клас 1 и клас 2 всички тези 50% от лицата, чиито
резултати са най-добри и са над граничния бал (в горната част на баловете), постигнати в двата
теста (Б и В). Ситуацията е илюстрирана на Фигура 9.
Фигура 9. Зони на прием или за отказ на прием при два теста Б и В, диференциално
предсказващи успеха в клас 1 и клас 2(адаптирана версия от L. Cronbach, 1971)
Всички резултати, които попадат в секторите вдясно от вертикалната линия, обозначаваща
граничния бал в тест Б, се намират в горната част на баловете, постигнати в тест Б. Всички ре-
зултати над хоризонталната линия, обозначаваща граничния бал по тест В, са високите балове
по тест В. Тъй като тест Б корелира с успеха на клас 1, лицата, които имат високи резултати в
този тест (вдясно от вертикала), се приемат и записват в този клас. Тези лица, които имат високи
резултати по тест В, се записват в клас 2, тъй като само тест Б корелира с успеха на клас
2. За лицата, които имат високи резултати и по двата теста Б и В (горния десен сектор),
прогнозата за успех и в двата класа (1 и 2) е еднаква и в този случай те могат или да бъдат
разпределени в тях поравно чрез случаен подбор, или за тях да се проведе допълнително
тестиране с нови тестове, които да ги диференцират по-подходящо в клас 1 или в клас 2.
Единствените лица, които не се приемат в който и да е от двата класа, са тези, чиито резул-
тата и по двата теста са ниски. Те представляват 25% от всички кандидати. Това показва,
че разграничителната валидност на двата използвани теста е позволила да се вземат пра-
вилни решения за 75% от кандидатите за разлика от класирането с помощта на тест А,
където само 50% от кандидатите могат да бъдат правилно насочени поради ниските разг-
раничителни възможности на самия тест.
Обикновено при вземането на решения, свързани с последващата ориентация на ли-
цата, се предпочитат тестове, които имат висока положителна корелация с успеха по няка-
96