Page 93 - ALL_Рени-Дамянова-Тяло-Финал-1-280_Content_links
P. 93

подобие на разгледаните вече четири основни метода за определяне на надеждността на
            тестовете.
                 Освен разгледаните три основни типа валидност (съдържателна, критериална и конст-
            руктна) в специализираната литература се използва и понятието „face validity“, чийто смис-
            лов превод би могъл да означава валидност по отношение на формата на теста (т.е. не-
            говата атрактивност, актуалност и т.н.). В този случай се визират качества на тестовете,
            които са тяхна вторична характеристика по отношение на валидността им, доколкото в ре-
            дица случаи един тест може да бъде много занимателен и атрактивен по форма, но в същото
            време да има много ниска критериална валидност.

                                 3.3.2. Прогностична и конкурентна валидност.
                           Методи за намаляване на риска от неправилни решения

                 Прогностичната  и  конкурентната  валидност  на  тестовете  характеризират  възмож-
            ността чрез прилагане на дидактическите тестове да се осъществява селекция (класиране) и/или
            прием на кандидати за определена дейност съобразно предварително фиксиран брой или на-
            сочването им към различни учебни групи според входящото ниво на учебните постижения на
            кандидатите.
                 Класирането на кандидатите за определена дейност по същество представлява едно дихо-
            томно решение, въз основа на което лицата се разделят на две подгрупи: успели–не успели,
            класирани–некласирани (отхвърлени).
                 Когато е необходимо да се подберат кандидатите при предварително фиксиран брой за
            прием, един от възможните подходи е те да се класират в зависимост от показаните при тести-

            рането резултати (балове и оценки). Добрите прогностични възможности на един тест са гаран-
            ция за намаляване на риска от вземане на грешни решения при класирането и подбора на лицата
            и за намаляване на щетите (социални или личностни) от неправилно взетите решения. Непра-
            вилните решения са: отхвърляне на кандидати с действително добри качества и високи учебни
            постижения и класиране на кандидати, които не притежават такива качества. При това непра-
            вилните решения са свързани единствено с прогностичните характеристики на теста, а не с
            характеристиките на самите кандидати.
                 Един от начините да се определи функцията на щетите от неправилните решения е да се
            разгледат съществуващите разлики между неправилните решения на тестовите задачи и съот-
            ветно разликите между тестовите балове на последните в класирането лица (най-нисък бал) и
            баловете на първите некласирани лица (най-висок бал). По този начин функцията на щетите
            от теста ще се изрази чрез функцията на разликите в баловете за класиране. Прието е да се
            смята, че когато тази разлика между граничните балове за класиране на лицата е близка или
            равна на 4 стандартни грешки на измерването, „загубите“ от неправилно взети решения ще са
            малки, но когато тя е по-малка, рискът от неправилно взети решения ще се увеличи и загубите
            от подобно класиране ще бъдат по-големи. Функцията на риска също зависи от функцията на
            разликите между граничните балове. Обикновено целта е да се ограничи рискът от неправилно
            взетите решения. Един от възможните подходи за неговото намаляване е тестовете да се кон-
            струират от задачи с висока дискриминативна сила, които повишават средната и дискримина-
            тивната сила на целия тест.
                 Тогава, когато бройката на класираните лица е флексибилна (плаваща), от полза за взема-
            нето на крайното решение е т.нар. таблица на очакваните постижения,  при  която  в  Декарто-
            вата координатна система се отчитат двата резултата  – прогностичният и критериалният. За


                                                           91
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98